De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam uit op 925 miljoen euro.
Marktvorsers gingen uit van een aangepast bedrijfsresultaat van 965 miljoen
euro. Heineken hield 540 miljoen euro onder de streep over, hoger dan de
verwachting van 513 miljoen euro van marktvorsers.

De autonome nettowinstgroei kwam uit op 5,3 procent. De brouwer
verwacht voor heel 2008 een groei van de autonome nettowinst van "minimaal
mid-single digit”.

Het concern zei dat de kosten voor grondstoffen als mout en aluminium in het
eerste halfjaar met 15 procent per hectoliter bier zijn gestegen. De brouwer
verwacht dat dit voor de rest van het jaar gelijk blijft. Tot nu toe heeft
Heineken de hogere kosten kunnen doorberekenen aan zijn klanten. Het concern
zal dit ook blijven doen.

Heineken zag de biervolumes met 15 procent toenemen tot 58,6 miljoen
hectoliter. Daarvan komt het grootste deel voor rekening van overnames. Ruim
5 procent van de groei komt door sterke resultaten in opkomende markten
zoals Afrika, Centraal- en Oost-Europa en Azië. Bierdrinkers in West-Europa
en de Verenigde Staten lieten bier vaker staan.

Topman Jean-François van Boxmeer noemde de omstandigdheden in deze zogeheten
volwassen markten zwaar. Afnemend consumentenvertrouwen, de problemen op de
financiële markten en de rookverboden in verschillende landen hebben de
bierverkopen doen dalen.

De overname van branchegenoot Scottish&Newcastle (S&N) is
volledig afgerond. Vrijdag liet Heineken al weten meer synergievoordelen uit
de overname te kunnen halen. De Nederlandse brouwer betwijfelt of S&N al
in 2009 bijdraagt aan de winst.

"Dit is een goed halfjaarresultaat, dat onze sterke concurrentiepositie
onderstreept tegen de achtergrond van afzwakkende economieën en gestegen
inkoopprijzen'', aldus Van Boxmeer.

Het aandeel Heineken heeft dit jaar al bijna een derde van zijn waarde
verloren. Beleggers menen dat Heineken te veel steunt op volwassen markten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl