Met het merk Lagunitas zet Heineken een stap op nog onontgonnen gebied in de mondiale bierwereld. Het bier dat in Californië gebrouwen wordt, wordt ‘in de markt gezet als ‘hoppig, sprankelend water’.

Dat komt doordat het bier 0 procent alcohol bevat. In plaats van drank is het bier gebrouwen met THC, de belangrijkste psychoactieve stof in wiet.

De zogenoemde Hi-Fi Hops van Lagunitas is de nieuwste cannabisdrank in een trend waarin grote bedrijven de marihuanamarkt aan het verkennen zijn. Naast THC zit er in Lagunitas’ biertje ook de stof CBD, de niet-psychoactieve component in cannabis waarvan vermoed wordt dat het verantwoordelijk is voor veel positieve heilzame effecten.

Hi-Fi Hops van Lagunitas werd op 30 juli gelanceerd en is tot nog toe op een handvol plekken in Californië te verkrijgen. In die Amerikaanse staat is de drug legaal.

Business Insider bezocht een verkooppunt en dronk het revolutionaire biertje, dat voor 8 dollar verkocht wordt.


Nadat we een halfuur in de wachtrij stonden waren we aan de beurt en bestelden we twee blikjes Hi-Fi Hops. Het biertje lag tussen allerlei andere cannabisproducten.

Bron: Erin Brodwin / Business Insider

Voor 8 dollar (6,90 euro) per blikje betaal je flink wat voor Hi-Fi Hops. Al ligt de prijs gelijk aan andere bieren in blik. Toch drukt dat de interesse niet – in de winkel waren nog maar een paar blikjes beschikbaar. Volgens een verkoopster gingen ze als warme broodjes over de toonbank.


Er is een groot nadeel aan deze drank: het is niet in een kroeg te verkrijgen.

Bron: Erin Brodwin / Business Insider

Hi-Fi Hops zit in een speciaal ontworpen blik waarbij een beetje handigheid vereist is. Je trekt het lipje omhoog en vervolgens schuif je de bovenkant open.

Bron: Erin Brodwin / Business Insider

Lagunitas stelt dat haar drankje een beetje zoals echt bier smaakt: hoppig, zuiver en met koolzuur.

Bron: Lagunitas

Hoewel het slechts op een paar plekken te verkrijgen is, is het Hi-Fi Hopsblikje makkelijk te vervoeren. Iets wat je niet kunt zeggen van andere cannabisproducten.

Bron: Erin Brodwin / Business Insider

Als je een blikje niet in een keer leeg krijgt, sluit je het lipje en stop je het weg.


Er zijn twee varianten van het brouwsel. Een bevat alleen THC (10 milligram per blik), de andere is een hybride variant met 5 mg THC en 5 mg CBD.

Bron: Erin Brodwin / Business Insider

De hybride versie is ontworpen voor wat meer relaxende effecten.


De stap van Heineken naar bier brouwen met CBD en THC in plaats van alcohol is een strategische.

Foto: sourceErin Brodwin / Business Insider

De consument wil steeds meer marihuanaproducten, zeker in Amerika waar het in smeer staten legaal wordt. En de kennis van de effecten van de drug steeds groter.


De focus van de kennis rond marihuana lag jarenlang sterk op THC, de belangrijkste psychoactieve component van de drug.

Bron: REUTERS/Mario Anzuoni/File Photo

Maar inmiddels groeit de interesse voor CBD, het bestanddeel waarvan vermoed wordt dat het verantwoordelijk is voor de therapeutische effecten van cannabis, zoals pijnverlichting.


Naast bierachtige drankjes is er nog een scala aan producten gemaakt van CBD.

Bron: Shutterstock

Lotions, balsems, frisdrank, e-sigaretten en hondenkoekjes zijn slechts enkele voorbeelden van producten met CBD.


Het toevoegen van cannabis aan een drank is ook om een andere reden een slimme zet: het kan de fris- en bierhandel een boost geven.

Bron: Shutterstock

Verwacht wordt dat de verkoop van cannabisproducten de 75 miljoen dollar bereikt tegen het einde van 2030. Daarmee is de verkoop groter dan van frisdrank, aldus onderzoeksbureau Cowen & Co.


De voorbije jaren worstelen veel bierbrouwers – waaronder Heineken – met wat marktanalisten als een plaag omschrijven: millennials, met name in de VS, hebben geen interesse in hun producten.

Bron: Jacob Lund/Shutterstock

Maar een drankje gemaakt van cannabis kan weleens voor een ommekeer zorgen. Bovendien houd je er geen kater aan over.

LEES OOK: De meest gehoorde klacht over Heineken is dat het bier naar wiet ruikt – dit is de reden