• De Belg Jean-François van Boxmeer treedt terug als CEO van Heineken. Hij kwam in 1984 binnen bij de bierbrouwer en is sinds 2005 CEO.
  • Onder Van Boxmeer is de omzet van Heineken meer dan verdubbeld. De dochter van Freddy Heineken noemt zijn prestaties “indrukwekkend”.
  • Per 1 juni wordt Van Boxmeer opgevolgd door Dolf van den Brink, die nu nog de activiteiten van de brouwer in Azië leidt en al 22 jaar bij Heineken werkt.

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer kondigt zijn vertrek aan. Hij stond de afgelopen vijftien jaar aan het hoofd van de biergigant. Van Boxmeer draagt per 1 juni het stokje over aan Dolf van den Brink, die nu nog de activiteiten van de brouwer in Azië leidt.

Dat maakte Heineken dinsdagavond bekend.

Van Boxmeer werkte sinds 1984 bij Heineken, waar hij begon als trainee. In 2001 trad hij toe tot het bestuur van de bierbrouwer. Vier jaar later werd de Belg benoemd tot bestuursvoorzitter van het bedrijf.

Heineken is in de jaren onder Van Boxmeer in omvang meer dan verdubbeld als wordt gekeken naar de omzet. Naast het opvoeren van de eigen verkopen, kwam dat ook door overnames met een totale waarde van 30 miljard euro. Zo zette het concern in 2012 een grote stap op de belangrijke Aziatische markt met de inlijving van Asia Pacific Breweries, het bedrijf achter het populaire Tiger-bier.

Charlene de Carvalho-Heineken, de dochter van wijlen Freddy Heineken, noemt de prestaties van Van Boxmeer “indrukwekkend”. Volgens de Heineken-telg, tevens directeur van het holdingbedrijf van Heineken, waakte hij naast groei ook over de identiteit van Heineken als “trotse, onafhankelijke en verantwoordelijke brouwer”.

De opvolger voor Van Boxmeer vond Heineken binnen de eigen gelederen. Van den Brink begon 22 jaar geleden bij de Amsterdamse brouwer. In die jaren deed hij volgens president-commissaris Jean-Marc Huët veel internationale ervaring op, die hem van pas moet komen bij de verdere groei van Heineken.

Van den Brink wordt op de algemene aandeelhoudersvergadering van 23 april voorgedragen als bestuurslid, om anderhalve maand later de taken van bestuursvoorzitter over te nemen.

Lees ook op Business Insider

Heineken kan impact coronavirus nog niet inschatten

Woensdagochtend maakte Heineken de jaarcijfers over 2019 bekend. De brouwer verkocht meer bier tegen hogere prijzen, maar zag ook de kosten stijgen. Voor dit jaar rekent de onderneming op winstgroei, al wordt er een slag om de arm gehouden. Ook omdat Azië een belangrijke markt is voor de onderneming. De brouwer Heineken weet nog niet wat de impact van het nieuwe coronavirus is op de resultaten.

Heineken sloot 2019 af met een omzet van 28,5 miljard euro. Dat betekende een stijging met 6,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. De operationele winst steeg met 16 procent tot 3,6 miljard euro. Onder de streep bleef bijna 2,2 miljard euro over. Dat is ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.

Heineken zelf noemt ook zijn aangepaste cijfers (beia) die een beeld schetsen van de operationele prestaties. Volgens deze methode was sprake van een omzetgroei van 5,2 procent tot 28,4 miljard euro. Zowel de operationele winst als de nettowinst viel rond de 4 procent hoger uit.

Van Boxmeer sprak van opnieuw een jaar van “superieure omzetgroei”, met aanhoudende sterke prestaties in de tweede helft van het jaar. Het merk Heineken was goed voor een groei van 8,3 procent, geholpen door de opmars van Heineken 0.0, dat nu in 57 landen te koop is. Verder verkocht de brouwer meer bieren van zijn premium-merken.

Heineken zei ook dat kosten zijn gestegen, onder meer voor grondstoffen. Om de stijgende kosten te compenseren trekt het bedrijf de broekriem aan. Verder blijft de vraag hoelang het coronavirus het openbare leven in landen in Azië in de war schopt.

Heineken verkocht in Azië vorig jaar 12 procent meer bier. Verder werd ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika meer bier afgezet. In Europa, de grootste markt voor het merk, was sprake van een lichte daling van het biervolume. De non- en laag-alcoholische drankjes van Heineken vonden gretig aftrek. Van de 241,4 miljoen hectoliter bier die Heineken afzette, was 14,1 miljoen hectoliter alcoholvrij of -arm.

Lees meer: