,,Rotterdam heeft onder meer Amsterdam nodig om de goederenstromen op orde te houden’’, aldus de topman, die dinsdag spreekt op de vakbeurs Intermodal Europa 2010. Haven Amsterdam zet zich de komende jaren in om een belangrijke speler te worden in de regionale bevoorrading van het noorden en oosten van Nederland, door bijvoorbeeld te investeren in verbindingen met het spoor en de binnenvaart.

Volgens Overtoom wordt er op dat gebied nog te weinig samengewerkt. ,,Daardoor gaat er nog heel veel over de weg.’’ Uit berekeningen van het havenbedrijf zou de Amsterdamse haven in potentie 1,2 miljoen containers kunnen verwerken, bestemd voor de noordelijke en oostelijke provincies.

Mogelijkheden in Lelystad

Het havenbedrijf onderzoekt de mogelijkheden voor een binnenvaartterminal in Lelystad. Overtoom: ,,Verder zijn we in gesprek met partijen in het noorden om meer overslagpunten te realiseren, omdat er daar nog te weinig van zijn. Daarmee kunnen we in potentie 600.000 trucks van de weg halen.’’

De topman ziet een netwerk van overslagpunten voor zich, met pendeldiensten. ,,Dat moet kunnen lukken, als de binnenvaart zich beter organiseert. Kijk maar naar de pendeldiensten voor containers die nu al tussen Rotterdam en Amsterdam bestaan.’’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl