Het iconische Amerikaanse motormerk Harley-Davidson heeft dringend behoefte aan een tweede leven.

Al vier jaar lang dalen de verkopen van klassieke motoren. En tot overmaat van ramp hakt de handelsoorlog van president Donald Trump met China er zwaar in, want Harley-Davidson heeft te maken met hogere importtarieven als het z’n motoren buiten de Verenigde Staten verkoopt.

Maar wellicht gloort er hoop.

Afgelopen week presenteerde Harley-Davidson in Colorado een aantal conceptversies voor elektrische motoren. Daarmee wil het 116 jaar oude motormerk een nieuw hoofdstuk schrijven in z’n lange bedrijfshistorie.


“De toekomst is gearriveerd. En die is elektrisch”, aldus Harley-Davidson.

Foto: Harley-Davidson

Harley heeft twee nieuwe elektrische modellen op het oog. De eerste ziet er nog wel enigszins als een motor uit, maar heeft geen versnellingen. Het idee is dat je met dit scooter-achtige model geen motorrijbewijs hoeft te hebben om 'm te kunnen besturen.


De batterijset kan handmatig worden losgekoppeld om bijladen eenvoudiger te maken. Dat kan gewoon in het stopcontact thuis.

Foto: Harley-Davidson

Het tweede conceptmodel heeft veel weg van een mountainbike.

Foto: Harley-Davidson

Harley-Davidson roemt de kracht van de elektrische aandrijving, maar geeft nog geen details over snelheid en actieradius.

Foto: Harley-Davidson

Hoe dan ook blijft het een uitdaging om het tij te keren met een nieuwe lijn van elektrische motoren.

Foto: Harley-Davidson

Harley heeft in een presentatie voor beleggers aangegeven dat zijn elektrische modellen naar verwachting pas kostendekkend zijn in 2030. "De nabije toekomst van het bedrijf ziet er hierdoor niet beter uit", aldus analist David Beckel van onderzoeksbureau  Bernstein.


LiveWire moet Harleys eerste volledig elektrische motor worden. Dit model komt naar verwachting in de herfst van dit jaar op de markt in Noord-Amerika en West-Europa.

Foto: Harley-Davidson

"We moeten zorgen dat we ook stadsrijders een geweldige ervaring bieden", zei productmanager Marc McAllister van Harley-Davidson eerder dit jaar tegen Business Insider.


LEES OOK: Wij namen een kijkje in de Porsche-fabriek in Leipzig, waar jaarlijks 160.000 auto’s van de band rollen