• Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben in de lange nasleep van de Brexit een nieuwe overeenkomst gesloten over de handel met Noord-Ierland.
  • Het door de Britse premier Rishi Sunak en voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie gesloten akkoord moet de frustraties wegenemen rond de bestaande handelsregels voor Noord-Ierland.
  • Von der Leyen sprak over “een nieuw hoofdstuk” in de relatie tussen Verenigd Koninkrijk en Europese Unie.
  • Lees ook: Brexit kost Britse economie zo’n €114 miljard per jaar, volgens nieuwe schatting

Londen en Brussel zijn er in de nasleep van de Brexit in geslaagd een nieuwe overeenkomst te sluiten over de handel met Noord-Ierland, dat deel is van het Verenigd Koninkrijk.

Na lange onderhandelingen streek de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, in Engeland de laatste plooien glad met de Britse premier Rishi Sunak. Die sprak over een beslissende doorbraak.

Het nieuwe akkoord moet de frustraties rond het bestaande protocol, dat sinds begin 2021 van kracht is, wegnemen. Het protocol is aangepast om “vlotte handel” mogelijk te maken, aldus Sunak.

Von der Leyen sprak over een nieuw hoofdstuk in de relatie tussen Verenigd Koninkrijk en Europese Unie. Zij uitte het vertrouwen dat de deal “voor iedereen zal werken.”

Het idee achter de oorspronkelijke afspraken was dat er na de Brexit niet opnieuw een harde grens mocht komen tussen de Ierse Republiek, een EU-lidstaat, en Noord-Ierland. Daarom werd besloten dat Noord-Ierland deel zou blijven uitmaken van de Europese interne markt. Dat betekende wel dat er grenscontroles werden ingevoerd voor goederen die tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk werden uitgewisseld.

En precies dat leidde de voorbije jaren tot steeds meer ergernis bij de Britten. De nieuwe deal biedt daar een antwoord op, onder meer door een onderscheid te maken tussen Britse goederen die Noord-Ierland als eindbestemming hebben, en goederen die vervolgens worden verscheept richting de EU. Sunak sprak in dit verband van 'groene routes', met relatief weinig controle, en 'rode routes' voor goederen die mogelijk vanuit Noord-Ierland naar de Republiek Ierland gaan.

De vraag is nog wel hoe de Conservatieve Partij van Sunak gaat reageren en, belangrijker nog, de Noord-Ierse Democratic Unionist Party (DUP). Die pro-Britse partij blokkeert al maanden de regeringsvorming in Noord-Ierland uit onvrede over het handelsprotocol.

LEES OOK: Hoe een Nederlands softwarebedrijf de Britse markt voor zonnepanelen wil veroveren: kansen na de Brexit