In de voormalige kolonie beginnen de gebroeders Hagemeijer, Anton en Johan,
een handeltje in kaas, sigaren, horloges en nog een serie andere
consumentenartikelen. Ze richten na een paar jaar de firma Hagemeijer &
Co op, toen nog met een lange ij. De broers ontwikkelen zich tot succesvolle
ondernemers.

In de eerste jaren groeit hun omzet van 200.000 gulden naar meer dan 2 miljoen
gulden. Ook daarna blijft hun bedrijf groeien, mede door nieuwe kantoren in
de Verenigde Staten en Japan.

Aan de successen komt een einde als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt.
Ook de beurskrach van 1929 zet de onderneming na vette jaren weer sterk
terug in omzet. Eind jaren ’30 is het bedrijf weer uit het dal geklommen en
in 1937 vraagt Hagemeyer een beursnotering aan om uit te breiden. Maar dan
breekt de Tweede Wereldoorlog uit en moet Hagemeyer zijn plannen
gedeeltelijk opschorten.

Na de oorlog gaat het het bedrijf weer voor de wind, tot het in 1957 onder
dwang uit Indonesië vertrekt. Een uitbreiding naar de productiesector in de
jaren ’60 maakt van Hagemeyer een conglomeraat, maar het avontuur in
productie, van onder meer klokken en cosmetica, pakt niet goed uit.

In de decennia daarna beproeft Hagemeyer zijn geluk in verschillende
sectoren. Zo probeert het in 1989 een farmaceut over te nemen, maar dat
mislukt. Uiteindelijk komt de handelsonderneming terecht bij de handel in
elektrotechnische materialen.

De introductie van een nieuw it-systeem in 2003 kost het bedrijf bijna de kop
met een nettoverlies van meer dan 300 miljoen euro. In 2006, na een
grootscheepse reorganisatie, schrijft het het bedrijf weer zwarte cijfers,
mede door de sterk opgelopen koperprijzen.

De handelsonderneming is sinds de crisis in 2003 al onderwerp van
overnamegeruchten. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus van
dit jaar gaf Hagemeyer aan "absoluut niet te koop" te zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl