Waarom deze stap?

"In 2001 heeft de Goudse verzekeringsmaatschappij Tiel Utrecht
overgenomen van ING. Een deel is in cash betaald en een deel in eigen
aandelen. De reden hiervoor was een puur financiële. ING had dan ook geen
commissaris bij ons of iets van dien aard. Sindsdien hebben we naar een
moment gezocht waarop wij het terugkopen van de aandelen konden financieren
en de voorwaarden daarvoor aantrekkelijk waren. Dat was nu."

De Goudse is nu weer volledig particulier bezit. Wat is hiervan het
voordeel?

"ING had dan wel geen commissaris bij ons. Je moet je aandeelhouders wel
gelijk behandelen. De familie heeft twaalf aandeelhouders, die praat ik elk
kwartaal bij over de ontwikkelingen. Dat moest ik dus ook met ING doen, maar
ING was niet alleen aandeelhouder, maar ook concurrent. Dat betekende dat ik
ook de concurrent diende te informeren over toekomstige ontwikkelingen. Dat
wil je natuurlijk niet."

Waar ziet u mogelijkheden voor de Goudse Verzekeringen?

"Als ik dat niet aan de concurrent wil vertellen, ga ik dat ook niet aan
u vertellen natuurlijk."

Wat heeft u zichzelf tot doel gesteld?

"Vorig jaar hadden we een omzet van 683 miljoen. Dit jaar komt daar vijf
procent bij. Volgend jaar willen we een groei van dezelfde orde van grote
realiseren. Dat betekent dat we flink meer polissen moeten verkopen, want de
prijzen van veel polissen dalen. Als je wilt groeien, moet het aantal
polissen dus echt verdubbelen."

Fortis richt zich net als u op mkb'ers. Heeft het samengaan van Fortis en
ABN een rol gespeeld bij de besluitvorming?

"Nee. Er is altijd ook plaats voor middelgrote ondernemingen in welke
branche dan ook. Er zullen nooit alleen heel grote verzekeraars bestaan.
Daar ben ik van overtuigd."

U werkt alleen via tussenpersonen. Blijft dat zo?

"Ja. De tussenpersoon is allerminst een uitgestorven soort. Binnen de
doelgroep willen wij wel met grotere intermediairs gaan werken die vooral
voor bedrijven werken. Ook zien wij mogelijkheden voor tussenpersonen die
onze diensten via internet aanbieden."

Geen plannen om zelf producten direct via het internet aan te gaan bieden?

"Nee, die markt is al behoorlijk ontwikkeld. Dat vergt een enorme
investering en wij zouden er toch maar een beetje achteraan hobbelen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl