Het nettoverlies van Nedsense liep in de eerste 6 maanden van 2011 op tot 1,3 miljoen euro, tegen 658.000 euro in de eerste helft van 2010. Dat slechtere resultaat is volgens het bedrijf het gevolg van investeringen in innovatie en van afschrijvingen. Nedsense zag de omzet met 330.000 euro afnemen tot 4,2 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Pieter Aarts sprak van ,,zeer turbulente” marktomstandigheden. ,,De economische en politieke omstandigheden hebben een negatieve invloed op de mode- en textielindustrie en raken onze omzet en winst”, stelde hij. In traditioneel sterke textielmarkten als de Verenigde Staten, Egypte, Italië en Portugal is inmiddels wel sprake van een broos herstel, voegde hij eraan toe.

Groeistrategie

Nedsense heeft volgens Aarts in de eerste helft van het jaar voldoende financiering veiliggesteld om de groeistrategie door te zetten. Het bedrijf wil zich in de tweede helft van het jaar volledig op die strategie richten en voert momenteel oriënterende gesprekken met overnamekandidaten. Het acquisitiebeleid richt zich vooral op het uitbouwen van de wereldwijde aanwezigheid van Nedsense en het verkrijgen van distributiekanelen in Europa en de Verenigde Staten.

Nedsense zag de omzet van de Loft-software afgelopen halfjaar wel groeien. Voor dat product beschikt het bedrijf ook nog over een significant orderboek. Deze divisie was goed voor het overgrote deel van de totale groei van de orders van circa 5 procent.

De omzetdaling kwam vooral door een afname in de verkoop van nieuwe software. De onderhoudscontracten brachten ongeveer evenveel op als een jaar eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl