Klanten van ING konden vrijdagmiddag vanaf kwart over 1 niet meer
internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet.
Verder lag de website van de bank, die woensdag ook al kampte met problemen,
plat. ING meldde dat rond half 4 het betalingsverkeer via mobiele telefoons
en via internetbankieren weer werkte.
iDeal ook plat
Op hetzelfde tijdstip kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het
systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze
klant zijn, niet konden betalen.
"Alle klanten van ING en SNS kunnen niet betalen met iDeal. Vijf banken
kunnen ook geen contact krijgen met webwinkels die bij hen zijn aangesloten",
zei een woordvoerster van Currence, het bedrijf achter iDeal.
Reactie Rutte
Premier Mark Rutte sprak in een reactie over "een zorgelijke ontwikkeling".
Rutte noemde de problemen zorgelijk, maar had geen aanleiding om te denken
dat de storingen het gevolg zijn van cyberaanvallen. Een woordvoerder van
ING benadrukte dat er geen sprake is van een aanval van hackers of een
doelbewuste poging het systeem van de bank plat te leggen. "Het is een
technisch probleem."
Volgens de premier staat het kabinet in nauw contact met de banken. Hij is
ervan overtuigd dat zij hard werken aan een oplossing. Rutte onderstreepte
dat de banken verantwoordelijk zijn voor een "fatsoenlijk verloop van
het betalingsverkeer".
Oorzaak onduidelijk
Van beide storingen is de oorzaak nog onduidelijk. Beide bedrijven gaven aan
er alles aan te doen om de problemen te verhelpen en boden excuses aan
klanten aan.
Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar
hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem
werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het
bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.
De Consumentenbond bepleit een wettelijke compensatieregeling voor klanten die
getroffen worden door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de
politiek op aan een regeling te werken.
Lees ook:
voorkomen'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl