Marine Harvest, een belangrijke klant van Nutreco, kondigde afgelopen najaar aan een fabriek voor zalmvoer te bouwen waar jaarlijks ruim 200.000 ton visvoer wordt geproduceerd. Volgens Nesse is dat circa 2,5 keer de groei van de Noorse markt voor zalmvoer per jaar. Die markt bedraagt nu zo’n 1,6 miljoen ton en groeit met zo’n 5 procent per jaar. ,,Wij zullen ons hieraan moeten aanpassen”, aldus Nesse.

De topman benadrukte dat Nutreco in 15 landen visvoer verkoopt en dat er dan meer groei in andere landen zal moeten plaatsvinden. Nutreco rekent op een verdubbeling van het volume van Fish Feed tot 2,7 miljoen ton tegen 2016. De grootste groei moet komen uit nieuwe en opkomende markten, zoals China, Indonesië en andere Aziatische landen. Ook ziet Nutreco wel wat in de ontwikkeling van de markt in Afrika en verwacht het bedrijf een flinke impuls van de recente acquisitie in Ecuador, die later in 2013 zal worden afgerond.

De groei moet voor een belangrijk deel ook komen uit de verdere ontwikkeling van de voeractiviteiten voor andere types vis dan zalm. Voor 2016, het focusjaar van Nutreco’s Ambition 2016 strategie, wil het bedrijf dat de omzet uit voer voor niet-zalm groeit naar 45 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl