Een beetje autofabrikant stuurt dezer dagen een persbericht uit met plannen
voor nieuwe hybride dan wel volledige elektrisch aangedreven auto’s.
Amerikanen, Europeanen, Japanners: allemaal doen ze mee. Uiteraard met de
hoge brandstofprijzen in het achterhoofd, maar ook vanwege de vorderingen op
het gebied van de batterijtechnologie.

In Nederland lanceerde energiebedrijf Essent afgelopen maand een plan om een
belangrijk praktisch obstakel aan te pakken: de infrastructuur voor het
laden van elektrische auto’s. Mooie gelegenheid voor de exploitant van
deelauto’s Greenwheels om aan te haken, zou je denken.

Maar nee, directeur Gijs van Lookeren Campagne van Greenwheels ziet nog te
veel hype rond elektrisch rijden.

U bent niet enthousiast?

"Maatschappelijk zou het prachtig zijn als er een doorbraak komt op het
gebied van elektrisch rijden. Maar de ontwikkeling is, net als bij
biobrandstoffen, nog veel te sterk fiscaal gedreven."

Hoezo?

"Neem het enthousiasme over de hybride Toyota Prius. Die auto profiteert
van fiscale voordelen, maar is helemaal niet zo milieuvriendelijk. Als je
met de Prius meer dan 20 duizend kilometer per jaar aflegt, is het een
enorme benzineslurper. Daarbij kunnen wij voor de prijs van één Prius drie
Peugeots 107 inzetten. Dat is veel zuiniger. De overheid moet wat dit
betreft uitkijken hoe ze omgaat met groene subsidies."

Wat zijn uw bezwaren tegen elektrisch rijden?

"Greenwheels is al dertien jaar bezig met deelauto's. We hebben vaak
gekeken naar elektrisch rijden. Maar ook nu is er bijvoorbeeld geen vraag
vanuit de markt."

Je kunt het ook omdraaien: aanbod schept vraag.

"Als je een groot bedrijf bent, zoals Essent, kun je het je veroorloven
met een langetermijnvisie geld te steken in dit soort projecten. Maar als
ondernemer zie ik op dit moment geen businesscase."

Ook niet met steun van de overheid?

"Wij zouden nu niet meedoen aan een proef, ook niet met subsidie, als we
van tevoren al het idee hebben dat er geen geld mee te verdienen valt."

Welke praktische obstakels ziet u?

"Vooral het laden van elektrische auto's is problematisch in de
stedelijke omgeving waar Greenwheels opereert. Alleen al uit
veiligheidsoverwegingen. In een Vinex-wijk kun je een elektrische wagen
rustig opladen in de garage. Maar ziet u het al voor u, dat je in een grote
stad in de weer moet met stopcontacten op straat? Die moet je dan met een
draad aansluiten op de stekker van de auto. Sommige jongeren maken er nu al
een sport van om banden te laten leeglopen."

Dus elektrisch rijden is nog altijd een hype?

"Wij zijn de eersten die ermee aan de slag zouden willen, als het
werkelijk levensvatbaar was. Maar zover is het nog niet."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl