Technologieconcern Philips, navigatiekastjesmaker TomTom en verfgigant
AkzoNobel luidden begin juli al de noodklok. En vanaf komende week barst het
cijfergeweld echt los, als de grotere beursgenoteerde bedrijven met hun
halfjaarcijfers naar buiten treden.

Voornaamste probleem: consumenten zijn nog steeds voorzichtig, terwijl
gestegen grondstofprijzen voor veel bedrijven de kosten verhogen. Gevolg is
dat omzetten onvoldoende groeien om hogere kosten te compenseren en winsten
onder druk komen.

Winstdruk
In een recent rapport van zakenbank Morgan Stanley wordt de trend mooi
weergegeven in deze
grafiek
. Die laat zien dat al sinds maart negatieve bijstellingen van de
bedrijfswinsten de overhand hebben op positievere winstverwachtingen.

Hamvraag voor de tweede helft van dit jaar is of bedrijven de druk op de
winstmarges kunnen keren: hetzij door verkoopprijzen te verhogen, hetzij
door kosten de verlagen.

Lees meer:

Analyse Mathijs Bouman: vertraging of een dubbele dip?

Jeroen de Boer: consument knijpt winst bedrijven af

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl