Met een reeks workshopdagen in verschillende steden wil Google Nederlandse ondernemers online wegwijs maken. De aftrap vond maandag plaats in Eindhoven.

Digitale Werkplaatsen, zo noemt Google de bijeenkomsten die het samen organiseert met private kredietverstrekker Qredits. Niet geheel toevallig verzamelen maandag zo’n 300 ondernemers zich in een echte werkplaats: de loodsen van het VDMA-terrein in Eindhoven, op zo’n 400 meter van het Centraal Station.

In totaal hebben meer dan duizend mkb’ers en zzp’ers uit de regio Eindhoven zich aangemeld voor de workshopsessies, die vier keer gegeven worden verspreid over twee dagen. Google wil volgend jaar ook in andere Nederlandse steden de internettrainingen aanbieden en uiteindelijk het concept Europees uitrollen.

Waarom? Om ondernemers uit te leggen hoe ze internet in hun voordeel kunnen gebruiken, wat uiteraard goed is voor het zoekmachinebedrijf zelf. Tijdens de sessies komen regelmatig diensten van Google voorbij, al benadrukken de sprekers dat de algemene advertentie- en marketingadviezen ook gelden voor andere zoekmachines en sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn.

Economisch herstel

Google wil naar eigen zeggen ook een bijdrage leveren aan het economisch herstel door kleine bedrijven te helpen. “Een vijfde van de economische groei van Nederland in de afgelopen vijfentwintig jaar is afkomstig van investeringen in ICT”, zegt minister Henk Kamp van Economische Zaken, die de dag mede opent. “Er is echter een tekort aan ondernemers die over goede digitale vaardigheden beschikken. Het is voor mkb’ers en zzp’ers van vitaal belang om kennis van ICT te hebben.”

Daar sluit de directeur van Google Nederland zich bij aan. “Bedrijven die het internet omarmen groeien twee keer zo snel als ondernemingen die dat niet doen”, zegt Pim van der Feltz. “Ons doel is dat jullie hier vandaag weggaan met een lijstje concrete tips. Want ondernemers voelen wel dat ze iets met internet moeten, maar hoe doe je dat dan?"

Adwords leren gebruiken

Een van die ondernemers is Jeroen Janssen (59), een boekhouder uit het Noord-Brabantse Veghel. Hij werkte lange tijd voor een transportbedrijf in Helmond, maar is begin dit jaar voor zichzelf begonnen. Hij heeft een stuk of tien klanten, voornamelijk zelfstandigen, “maar dat mag wel wat meer worden”. Janssen heeft er dertig tot veertig nodig om een redelijk inkomen te verdienen.

“Ik ben hier om te netwerken. En om te leren over Adwords”, zegt Janssen, waarmee hij doelt op de advertentiedienst van Google om bijvoorbeeld gesponsorde links bij zoekresultaten te kopen. “Ik weet niet precies hoe dat werkt.”

Sjef Vermeer van Centrum Silentio, dat yoga- en mindfulnesscursussen aanbiedt in het Noord-Brabantse Diessen, heeft wel ervaring met Adwords. “Doel was om meer naamsbekendheid in de omliggende dorpen te krijgen. Maar eigenlijk is dat niet echt gelukt”, zegt Vermeer. “Ik ben hier om te leren hoe het wel moet.”

Presenteren als bedrijf

Naamsbekendheid is waar de workshop van coach Patrick van Gils om draait. Met gevoel voor show stapt hij op een zeepkist aan het begin van zijn praatje. “U dacht zeker dat ik er doorheen zou zakken, he”, grinnikt hij, om vervolgens een verhaal af te steken over jezelf durven laten zien als ondernemer. “Anders weten mensen niet wat ze bij jou kunnen krijgen.”

Dat begint bij een kraakheldere boodschap en doelstelling. “Als je die niet scherp hebt, kun je online en offline niet groeien”, zegt Van Gils. Hij somt zes punten op om meer naamsbekendheid te krijgen: positioneren, pitchen, presenteren, PR, profileren en promoten.

“Het klinkt als open deuren, maar ik zie te veel ondernemers die niet eens hun naam en bedrijfsnaam noemen als ze zich presenteren”, zegt Van Gils. Hij spoort de vijftigtal deelnemers aan om in groepjes van twee te oefenen en rinkelt demonstratief met een bel. “Jullie hebben 1 minuut om jullie te presenteren.” Daarna moet de ander vertellen wat is blijven hangen van de pitch.

Websiteverkeer meten

In een andere ruimte vertelt Daan Suijlen van Google over het meten van online verkeer. “Je moet eerst weten wat er op de site gebeurt, voordat je gaat betalen voor advertenties.” Een goede tip voor boekhouder Jeroen Janssen, die op de achterste rij aandachtig luistert.

Suijlen geeft enkele adviezen die bij het publiek van voornamelijk middelbare leeftijd de wenkbrauwen doet fronsen. Zo raadt hij aan om op websites sliders of carrousels, een reeks afbeeldingen die automatisch voorbijschuiven, te verwijderen. Grote bedrijven als bol.com gebruiken ze niet. Zij meten alles, dus kun je er donder op zeggen dat het niet effectief is. “De sliders lijken te veel op advertenties en ook uit onze eigen statistieken blijkt dat het niet leidt tot hogere conversie.”

Dat laatste woord moet Suijlen even uitleggen. “Conversie is het doel van uw website voltooien.” Dat kan zijn het kopen van een product, het invullen van een contactformulier of het lezen van een blog. “Probeer vooral zelf eens uit hoe makkelijk het is om bijvoorbeeld iets op uw website te kopen”, raadt Suijlen aan. “Het zal u verbazen hoe lastig het soms is.”

Website optimaliseren

Dat advies neemt Meijke de Greeff zich ter harte. Ze werkt voor 24 uur in bedrijf, een zakelijk netwerkplatform voor ondernemingen in de regio Eindhoven. “Ik ga toch maar eens kijken hoe mensen op onze site komen en wat ze doen”, zegt De Greeff, terwijl ze een hap neemt van de bagel uit de gratis lunchbox van Google. “Je roept altijd wel dat je dat weet, maar is dat eigenlijk wel zo?”

Ook boekhouder Jeroen wil zijn site, die hij door iemand anders liet bouwen, onder de loep nemen om te kijken of het beter kan. “Vandaag was toch wel nuttig”, zegt hij tijdens de lunch. “De onwetendheid heeft mij tegengehouden om er echt iets aan te doen.”