Je krijgt een oproep van een onbekend nummer. Wie of wat gaat erachter schuil?

Een nieuwe klant? Een lucratieve opdracht? Of toch een telemarketeer die je een abonnement of product wil aansmeren?

Opnemen of wegdrukken? Google meent er iets op gevonden te hebben: een soort virtuele assistent die namens jou opneemt om te vragen wat eigenlijk de bedoeling is.

De software heet Call Screen en wordt onderdeel van Android op Google’s Pixel-smartphones, maakte de internetkolos dinsdag bekend.

Het werkt zo. Call Screen vraagt de beller om zijn of haar naam te noemen en de reden van de oproep in te spreken. De app zet het gesproken antwoord om in een tekstbericht, dat jij op je scherm te zien krijgt. Je kunt op basis van het antwoord beslissen of je opneemt of niet.

"Je krijgt nooit meer een callcentermedewerker aan de lijn", beloofde Liza Ma, productmanager van Google, dinsdag tijdens de presentatie.

Telemarketing is een grote ergernis

Ongevraagde verkooppraatjes per telefoon blijven een grote ergernis voor consumenten. De Nederlandse regering wil ze zelfs verbieden, blijkt uit een nota die staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken maandag naar buiten bracht.

Er bestaat al een bel-me-niet-register. Maar als het aan Keijzer ligt wordt dat een 'bel-me-WEL-register': alleen na uitdrukkelijke toestemming van klanten mogen bedrijven per telefoon contact met ze opnemen.

LEES OOK: Deze trucs gebruiken televerkopers (en dit kun je ertegen doen)

De staatssecretaris denkt dat daarvoor de bekende vinkjes het handigst zijn: zo kunnen mensen aangeven of ze willen worden gebeld of niet.

"Misschien kan dat via een pop-up op een website of tijdens het bestellen van producten. Vergelijkbaar met het aangeven of je wel of niet een verkoopmail wil ontvangen. Mensen hebben daar ook ooit toestemming voor gegeven", zei Keijzer tegen de NOS.

De Consumentenbond zegt blij te zijn met het voorstel, omdat het bel-me-niet-register niet goed zou werken. Het verbod zou ook gelden voor ideële organisaties.

Ook Google strijdt tegen telemarketing

Ook Google is al langer bezig om bezitters van een Google-smartphone voor verkoopbelletjes te behoeden. Pixel-telefoons waarschuwen nu al voor oproepen afkomstig van callcenters. Je kunt die oproepen ook helemaal uitzetten.

De nieuwe toepassing Call Screen gaat dus een stap verder.

Er zit een addertje onder het gras. Belbalies houden bij welke nummers überhaupt een oproep beantwoorden. Die krijgen dan een streepje voor in het systeem en worden juist vaker gebeld. Als Call Screen de oproep van een telemarketeer beantwoordt, zou dat dus kunnen resulteren in méér oproepen.

Google maakte ook nog een filmpje met de nodige Google-humor om één en ander uit te leggen: