Zoekgigant Google, die zijn geld verdient met het plaatsen van advertenties,
is boos op Apple.

Nieuwe regeltjes
De fabrikant van de iPhone lanceerde onlangs iAd,
een manier om reclames op zijn populaire telefoon te tonen. Op maandag 7
juni paste Apple echter de regels voor adverteren op de iPhone aan.
Verschillende mobiele advertentiebedrijven krijgen geen toegang tot data
over iPhone-gebruik. Dit maakt het lastig gericht te kunnen adverteren.

Dit heeft tot gevolg dat de adverteerders niet meer effectief reclame kunnen
plaatsten in de apps van de iPhone, de populaire programma’s die met één
druk op de knop op te starten zijn. Dat meldt The
Wall Street Journal
.

Google boos
De markt voor mobiele reclame is nog relatief klein, maar groeit wel hard.
Eén van de grote spelers: Google. Het internetbedrijf kocht
eind 2009 Admob
, een specialist in advertenties op mobieltjes. Het was
de topman van Admob, nu in dienst bij Google, die woensdag 9 juni een boos
bericht op zijn blog plaatste over de nieuwe regels van Apple.

‘Onderzoek naar Apple’
Op basis van een aantal anonieme bronnen schreef de Financial Times woensdag
9 juni dat mededingingsautoriteiten in de VS inmiddels een onderzoek naar de
nieuwe iPhone-regels van Apple zijn gestart.

Vooralsnog heeft Apple geen groot marktaandeel in telefoonreclame. Het bedrijf
denkt echter, na de start van iAd in juli, de helft
van de markt
te kunnen veroveren.

Strijd tussen Apple en Google
Dat juist Google zich kwaad maakt over Apple, is niet geheel verwonderlijk.
De twee techreuzen zijn meer
en meer concurrenten
.

Beide bedrijven hebben een mobiel besturingssysteem: Apple dat van de iPhone,
Google heeft Android. Ook verkopen ze alle twee telefoons. Apple is zeer
succesvol met de iPhone, en onthulde onlangs de
vierde generatie
van het apparaat. Google probeert zijn eigen smartphone
aan de man te brengen, de Nexus
One
.

Ook maken ze allebei een internetbrowser en, zo zijn de voorspellingen,
werken Apple en Google aan eigen online muziekdiensten.

Lees ook:

Apple zegt halve markt mobiele reclame te grijpen

Apple lanceert eigen advertentieplatform iAd

Adverteren op de iPhone kost een miljoen dollar

Analyse Mees van der Made: Google en Apple knokken om
mobiele markt

Nexus One nu in Nederland bij Vodafone verkrijgbaar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl