Google gaat zijn zoekmachine ‘socialer’ maken. In eerste instantie gaat het om
een soort ‘like’-knopje, waarbij je een zoekresultaat kunt aanbevelen aan je
vrienden die van Gmail gebruik maken en een account hebben. De nieuwe dienst
gaat +1 heten. Door op het knopje +1 dat naast een zoekresultaat of
tekstadvertentie staat te klikken, beveel je die link aan aan je vrienden.

Maar Google gaat misschien verder, zo schrijft
The Wall Street Journal
donderdag. Het idee is dat de mate waarin een
website wordt aanbevolen door je vrienden, een rol kan gaan spelen in de
uitkomst van de zoekopdrachten die je doet.

Breuk
Hoewel dit verre van revolutionair lijkt, zou dit een breuk zijn met het
verleden. Google werkt nu met een algoritme. Het berekent op grond van een
hoop kenmerken – niemand weet precies welke dat allemaal zijn – welke sites
het meeste voldoen aan je zoekopdracht.

Populaire veelgebruikte websites, bijvoorbeeld Wikipedia, komen hoog in de
zoekresultaten terecht. De voorkeur van andere internetters is dus al
belangrijk voor de uitkomst. Maar het gaat dan om alle internetters. Met
‘social search’ wordt rekening gehouden met een beperkte, maar voor jou
juist heel relevante groep: je eigen vrienden.

Sociaal internetten
Dat Google bezig is met ‘social search’ heeft ongetwijfeld te maken met de
opkomst van netwerksite Facebook.

Hoewel Google met bijna 30 miljard dollar omzet nog altijd vele malen meer
verdient dan Facebook, dat twee miljard dollar omzette in 2010, haalt
Facebook op sommige terreinen Google in. Zo spenderen Amerikanen sinds maart
2010 meer tijd op Facebook.com dan op Google.com.

De tijd die internetters op sociale netwerken besteden, gaat uiteindelijk
deels ten koste van de tijd die ze op de rest van het internet besteden.
Google verhuist dus met de internetter mee door nu ook 'socialer' te worden.

Social search is voor Google een logische stap, ook al omdat Facebook
plannen heeft om zoektechnologie te ontwikkelen waarbij de resultaten worden
gerangschikt op basis van de voorkeuren van iemands sociale netwerk.
Facebook heeft al
patenten
op dit gebied, maar heeft die nog niet in producten omgezet.
Google loopt hierin voor op Facebook.

Facebook
Google doet overigens al wat langer pogingen om diensten die meer lijken op
die van Facebook, te introduceren. Zo bestaat er Google Buzz, een sociaal
netwerk en een chatdienst dat geïntegreerd is met Gmail, het populaire
webmailprogramma van Google.

Buzz is vooralsnog geen onverdeeld succes, met name ook omdat het inbreuk
maakte op de privacy van de gebruikers. In november 2010 schikte het bedrijf
voor 8,5 miljoen dollar met een groep klagers.

Lees ook:

Thijs Peters: Kan Twitter de miljarden waarmaken?

Google valt Apple aan met eigen afrekensysteem

Google: Nokia maakt verkeerde keus

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl