De Europese Commissie neemt de overname van Fitbit door Google onder de loep. Brussel is bezorgd dat Google door de deal te dominant wordt op de onlineadvertentiemarkt.

Met de data van Fitbit-gebruikers kan Google nog beter gepersonaliseerde advertenties voorschotelen na een zoekopdracht.

Google heeft Europese regelgevers eerder al toegezegd dat de Fitbit-data niet zullen worden gebruikt voor het serveren van gerichte advertenties.

Brussel is daar niet gerust op en wil de gevolgen van de overname nader onderzoeken. De Commissie heeft tot 9 december de tijd om een oordeel te vellen over de deal.

De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek in naar de beoogde overname door Google van Fitbit, een producent van stappentellers.

De mededingswaakhond in Brussel is bezorgd dat de transactie de al dominante positie van de Amerikaanse techreus op de onlineadvertentiemarkt zou versterken door de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens die Fitbit kan leveren.

Google kondigde eind vorig jaar aan Fitbit over te willen nemen voor 2,1 miljard dollar. Dat Amerikaanse bedrijf maakt onder meer fitnesstrackers en smartwatches waarmee niet alleen tijden van hardlooprondjes worden bijgehouden, maar bijvoorbeeld ook de hartslag.

Lees ook op Business Insider

Die informatie kan Google gebruiken voor de gepersonaliseerde advertenties die het mensen voorschotelt na een zoekopdracht.

De Europese Commissie wil de exacte gevolgen van de overname nader onderzoeken

Met de gegevens van Fitbit zou het moeilijker worden voor concurrenten om de precisie van Googles advertentiediensten te evenaren, is uit verkennend onderzoek gebleken. De transactie zou de prijzen van advertenties verhogen en de keuzemogelijkheden van uitgevers en adverteerders beperken, vreest Brussel.

“Het gebruik van draagbare apparaten door Europese consumenten neemt de komende jaren naar verwachting aanmerkelijk toe”, zegt EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging). “Dat zal hand in hand gaan met een exponentiële groei van data die deze apparaten genereren. Deze data geven inzichten in het leven en de gezondheidssituatie van de gebruikers van deze apparaten. Ons onderzoek is erop gericht zeker te stellen dat Googles controle van data verzameld door draagbare apparaten als gevolg van deze transactie de concurrentie niet verstoort.”

Brussel onderzoekt ook wat de combinatie van de databases van beide betekent voor bijvoorbeeld de digitale gezondheidssector. Vestager heeft tot 9 december de tijd om een besluit te nemen over de voorgenomen overname.

Onder haar leiding legde de Europese waakhond Google eerder al drie boetes op voor marktverstorend gedrag bij het mobiele besturingssysteem Android, resultaten van Google Shopping en advertentiedienst AdSense.

Google belooft data van Fitbit niet te gebruiken voor advertenties

Google heeft Europese regelgevers in Brussel eerder al toegezegd dat de data van fitnesstracker Fitbit niet zullen worden gebruikt voor het serveren van gerichte advertenties. Het internetbedrijf stelde voor om de Fitbit-gegevens op te slaan in een aparte ‘datasilo’.

“Deze overname gaat over hardware, niet over data. Er zijn veel bedrijven bezig met wearables en we geloven dat de hardware van Fitbit in combinatie met Google zorgt voor meer concurrentie in de sector. Dat is gunstig voor consumenten en stimuleert innovatie”, zei een woordvoerder van Google in juli tegen Business Insider.

De Europese Commissie is niet overtuigd en blijft ernstige twijfels houden over de effecten van de overname.

Fitbit kan de strijd aangaan met Apple en Samsung

Voor Fitbit heeft de overname duidelijk voordelen. De grootte van Google en de schaal waarop het technologiebedrijf opereert, kan de wearables-fabrikant helpen in de strijd met Apple en Samsung.

Plus: het design van de Fitbit en de almaar verdere ontwikkelingen van aan gezondheid gerelateerde ‘wearables’ geeft Google toegang tot een markt waar het nog grotendeels afwezig is. Voordat Google in 2016 zijn eerste Pixel-telefoon presenteerde, had het al wel een eigen smartwatch ontwikkeld. Maar die is nooit op de markt gekomen.

In 2018 veranderde Google de naam van zijn software voor smartwatches van Android Wear in Wear OS, om het breder in de markt te zetten. Met de Fitbit-deal kan Google bewijzen net zo serieus te opereren op de markt voor smartwatches als het doet op het gebied van smartphones.