Gundogan vindt niet dat AkzoNobel ook wel even had kunnen wachten met de verkoop, omdat de betreffende activiteiten dit jaar voor het eerst licht winstgevend zullen zijn. ,,De kopende en verkopende partij kennen elkaar door en door. Hier werd de verkoopprijs niet bepaald door een ebita-multiple. PPG keek waarschijnlijk meer naar de synergie die er te behalen valt”, aldus de analist.

AkzoNobel kondigde vrijdagochtend aan de Noord-Amerikaanse verfactiviteiten te verkopen aan branchegenoot PPG voor 1,05 miljard dollar, ruim 800 miljoen euro.

Goede prijs

Ook de Rabobank is te spreken over de transactie. Volgens berekeningen van de bank betaalt PPG een ,,heel goede prijs” voor de activiteiten. ,,AkzoNobel heeft volledig gebruik gemaakt van de verbeterende Amerikaanse huizenmarkt”, aldus Rabo. De bank is verder ook tevreden dat de afwezigheid van topman Ton Büchner, die vorige week terugkeerde van ruim drie maanden ziekteverlof, de uitvoering van de strategie niet heeft gehinderd.

Maar analist Fabian Smeets van ING vindt de prijs die PPG betaalt te laag. Deco in Noord-Amerika staat op het punt om winstgevend te worden en AkzoNobel ,,verkoopt deze goede vooruitzichten voor een veel te lage prijs”, aldus Smeets.

SNS vindt het daarentegen positief dat er schoon schip wordt gemaakt en dat er geld en tijd vrijkomt om de meer winstgevende delen van de onderneming te beschermen en groeikansen te benutten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl