Het is vooralsnog niet vast te stellen dat de luchtkwaliteit in Utrecht is verbeterd door het instellen van een milieuzone, blijkt uit een donderdag verschenen onderzoek van TNO.
“Gekeken naar de veranderingen van luchtkwaliteit kan er niet aangetoond worden dat milieuzones werken. Maar er kan ook niet aangetoond worden dat ze niet werken”, zegt onderzoeker Richard Smokers.
Doordat er minder oude diesels rondrijden in de stad is uitstoot van fijnstof wel aantoonbaar afgenomen. Het effect daarvan is echter nog niet aantoonbaar in de luchtkwaliteitsmetingen. Het effect van de milieuzone op de stikstofuitstoot is volgens TNO verwaarloosbaar.
Rechtszaak
Sinds begin vorig jaar mogen personenauto’s en bestelbusjes op diesel van voor 2001 de Utrechtse binnenstad niet meer in. Het gaat om ongeveer 2 procent van het wagenpark.
De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) sleepten de gemeente Utrecht voor de rechter omdat zij het niet eens zijn met de zone. “De luchtkwaliteit wordt niet beter door het instellen van een milieuzone. Wel zijn de mensen die hun oude auto’s moeten wegdoen een vermogen kwijt”, aldus Kees van Oosten namens de SSLU.
De rechter kwam begin dit jaar tot de conclusie dat de gemeente Utrecht geen fout heeft gemaakt met het instellen van een milieuzone. Volgens de rechter mocht de gemeente dit doen, ook al heeft de milieuzone misschien niet zo heel veel effect op de luchtkwaliteit in de stad.
Langere periode meten
Volgens Smokers van TNO moet er over een langere periode gemeten worden om een goed beeld te krijgen van het effect op de luchtkwaliteit. Dit vanwege de grote hoeveelheid factoren die de metingen beïnvloeden, zoals het weer en verkeersdrukte.
Eerder werd al bekend dat het Utrechtse stadsbestuur ook een milieuzone overweegt voor brommers, scooters en snorfietsen die op brandstof rijden. Om de effectiviteit van het verder aanscherpen/uitbreiden van de milieuzone vast te stellen, wil de gemeente het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hier onderzoek naar te doen. "Het gesprek over eventuele uitbreiding voeren we pas na uitkomsten van dit onderzoek'', aldus de gemeente donderdag.
Tot nu toe heeft Utrecht al zo'n 1,75 miljoen euro gestoken in de milieuzone. Dat geld ging naar projectmedewerkers, communicatie, handhaving, inclusief kosten voor camera’s en bebording. Daarnaast is zo’n 4,5 miljoen euro aan sloop/stimuleringssubsidies verstrekt aan eigenaren van oude auto's.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl