Maar kopers zien in een huizensite op dit moment juist het podium bij uitstek
om een woning flink onder de aandacht te brengen.

Jaap.nl
Maandag kondigde Jaap.nl aan samen te gaan met Brixter.nl. De eerste site is
deels in handen van DSB Bank, de andere is van de Telegraaf Media Groep.
Volgens directeur Hans Voorn van Jaap.nl vormen beide sites de juiste
combinatie om de strijd aan te binden met marktleider Funda.nl. ,,De rest
doet straks niet meer toe”, aldus Voorn.

Funda
Funda.nl is de onbetwiste marktleider op het gebied van huizensites. Uit
gegevens van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat de website, grotendeels
in handen van de NVM-makelaars, veruit de meeste unieke bezoekers trekt.
Gemiddeld zijn dat er tussen de 2 en 2,5 miljoen per maand, wat neerkomt op
een marktaandeel van ongeveer 20 procent. In de maanden januari, februari en
maart kwam Makelaarsland.nl op de tweede plaats met 800.000 tot 1,2 miljoen
bezoekers.

De cijfers zijn belangrijk, omdat adverteerders mede op basis daarvan
besluiten of ze reclame willen maken op de website. Maar de sites verdienen
ook op andere manieren hun geld. Zo kunnen huizenadvertenties van
particulieren tegen betaling een prominente plaats krijgen op de site.

Ook kan het voor een bank lucratief zijn om zelf zo’n site op te zetten.
Mensen die er rondsnuffelen, kunnen bijvoorbeeld worden benaderd met
financiële producten. Zo investeerde Rabobank ruim een jaar geleden naar
verluidt enkele miljoenen euro’s in de site Moviq.nl.

Vorige week echter deed Rabobank de website alweer van de hand aan het bedrijf
BoostLabs, dat verschillende websites exploiteert. Ook zoekallehuizen.nl,
een andere dochter van Rabobank, werd daarbij verkocht. Rabobank kon de
transacties maandag niet toelichten.

Een woordvoerder van BoostLabs wilde niet zeggen hoeveel er voor de websites
is betaald. "Maar het is heel snel gegaan en het was een geweldige kans die
we hebben aangegrepen.'' De woordvoerder stelt dat er voor woningsites zelfs
in de huidige omstandigheden kansen zijn. Concrete plannen doet het bedrijf
over enkele weken uit de doeken.

Directeur Jan Pieter Brinkman van huizensite Dimo.nl kan wel begrijpen dat
Rabobank Moviq van de hand heeft gedaan. "Een nieuwe site op de markt
brengen en veel bezoekers trekken is lastig. Dat kost heel veel geld. Dat
banken aan zoiets beginnen in goede tijden, is te begrijpen. Maar nu stellen
ze andere prioriteiten.''

Dimo
Dimo moest eerder dit jaar faillissement aanvragen, naar eigen zeggen wegens
de economische recessie. Brinkman en enkele andere medewerkers zorgden voor
een doorstart en zijn nu eigenaar.

De directeur erkent dat ook zijn huizensite nog steeds de gevolgen van de
recessie en de ingezakte woningmarkt voelt. "We voelen dat de
advertentiemarkt onder druk staat. En bij sommige advertenties krijgen we
pas betaald als de klant zijn huis heeft verkocht. Dus het duurt langer
voordat die inkomsten binnen zijn.''

Toch levert de huidige crisis de huizensites ook nog wat op. Brinkman: "Mensen
die hun huis moeten verkopen doen er alles aan om de woning onder de
aandacht te brengen. Huizensites kunnen daarin een belangrijke rol spelen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl