Goede doelen die willen dat mensen de beurs trekken, doen er goed aan om geld een menselijk gezicht te geven. Dat kan in een filmpje met bijvoorbeeld dansende bankbiljetten.

Tot die opmerkelijke conclusie komt Zhejiang University in China na uitgebreid onderzoek dat eerder dit jaar werd gepubliceerd.

Zodra mensen geld zien als personen, zijn ze eerder bereid om het weg te geven. Antropomorfisme heet dat.

Zodra een bankbiljet of muntje een poppetje wordt, geven mensen het ook eigenschappen, zoals vrijgevigheid en sympathie. En dat aardige poppetje wil natuurlijk graag de wereld een stukje mooier maken door mee te doen met een goed doel.

Het trucje werkt volgens de studie, gepubliceerd in het Journal of Consumer Research, alleen met echt geld. Een filmpje met een credit card met hoge hoed en witte handschoentjes maakt niet vrijgeviger.

Plastic geld is ogenschijnlijk geen echt geld voor mensen. Het heeft ook geen eigenschappen.

LEES OOK OP FAQT.nl:

Lees ook op Business Insider