Je hebt veel tijd gestoken in een doortimmerd businessplan waarmee jouw bedrijf als een speer gaat groeien.

Het enige wat nog ontbreekt is een financiering. Opgetogen stap je naar je bank. Een uur later sta je met lege handen op straat.

Warehouse van een miljoen

Bankfinanciering. Hoe overtuig je de bank van jouw goede ideeën? We vragen het de broers Ruud en Marc Verhappen van het bedrijf Verhappen Transportbemiddeling. Ze kregen een lening van miljoen euro waarmee zij de komende maanden een warehouse laten bouwen van 2000 m2. Hierin gaan ze voorraden en verpakkingsmateriaal van klanten opslaan. Dat is een nieuwe dienst voor de broers, naast het koeriersbedrijf van 16 auto’s dat ze al jaren runnen. Wat hun financieringsaanvraag succesvol maakte? Drie dingen.

1. Vertaal trends in een strategie

In de eerste plaats moet je de trends in je branche zien en deze kunnen omzetten in een visie en strategie. Daarop baseer je vervolgens een onderscheidend business model. Ruud: “Wij zijn gespecialiseerd in snel transport in de Benelux. Maar onze kracht is de same day delivery service in de eigen regio, Brabant. De transport- en logistieke wereld verandert snel. We willen groeien, maar niet door nóg meer auto’s op de weg te brengen. Dat is niet onderscheidend. We zagen dat onze klanten zich steeds meer willen concentreren op kerntaken. Veel bijkomend werk zouden ze graag uitbesteden en het liefst aan één betrouwbare partner.”

De broers Verhappen werken vooral regionaal en kennen hun klanten daarom goed. Ze denken dat zij die betrouwbare partner kunnen zijn. Mark: “Dat idee hadden we al, maar het kreeg echt handen en voeten toen ik naar een bijeenkomst van BusinessBoost ging. Hier ontmoette ik andere ondernemers die mij uitdaagden kritisch naar mijn business model te kijken. Hoe konden we dat winstgevender maken?

Een eye-opener vond ik dat we in onze ideeën over de markt niet alleen stonden. Ook andere ondernemers herkennen dat bedrijven meer willen uitbesteden. Na BusinessBoost zijn we nogmaals met onze klanten gaan praten. Alleen toen heel concreet: ‘Als wij een warehouse bouwen, op welke voorwaarden willen jullie dan voorraden bij ons neerleggen’?”

2. Visie is goed, cijfers zijn beter

Om een financier te overtuigen is een sterk businessplan nodig. Ruud: “Een visie en strategie zijn natuurlijk een eerste vereiste. Maar je moet die zoveel mogelijk onderbouwen met concrete getallen en percentages. Wat is je huidige omzet? Hoe zal die over een jaar zijn? En over vijf jaar? Hoeveel klanten heb je en waar wil je naartoe? Hoe zal je marge zich ontwikkelen? Die getallen moeten gefundeerd zijn. Door veel te praten met klanten konden we een realistische prognose maken. Het eerste jaar verwachten we dat ons warehouse voor 50% bezet zal zijn, het tweede jaar voor 75% en het derde jaar voor 100%.

Lees ook op Business Insider

3. Een financier moet jou begrijpen

Een derde voorwaarde om geld te kunnen lenen, zeggen de broers, is dat een financier kennis heeft van jouw branche. “Want anders zal ‘ie bij alles wat jij vertelt denken: ‘Is dat echt zo?’ Onze bank ING had net een onderzoek gedaan naar de transportsector. De trends die wij signaleren, staan allemaal in dat rapport. ING wist dus meteen waar wij het over hadden en herkende de ontwikkelingen die wij zien. We hoefden ze dus niet uit te leggen wat er in onze sector speelt.”

Eigenlijk is er nog een vierde voorwaarde, bekennen Marc en Ruud. “Er is geen bank die geld wil lenen als de risico’s te groot zijn. Wij laten een warehouse van een miljoen euro bouwen. Dat is ongeveer onze jaaromzet. Veel geld dus. Die lening willen we aflossen uit de nieuwe diensten die we klanten bieden.

Maar zelfs in het zwartste scenario, als het warehouse niet brengt wat we verwachten, zullen we er niet failliet aan gaan. We kunnen de lening altijd aflossen uit inkomsten van het koeriersbedrijf. Van dat zwartste scenario gaan we echter niet uit. Want in dat geval hebben we een wel erg dure garage voor ons wagenpark laten bouwen…”

Weten hoeveel geld je voor je bedrijf kunt lenen? Doe de financieringscheck van ING. Je ziet niet alleen of jouw aanvraag aan de voorwaarden voldoet, maar krijgt ook direct tips hoe je deze kunt verbeteren en je kansen op een financiering vergroot. 

BusinessBoost, een initiatief van MKB Nederland en ING, organiseert interactieve events waar je met andere ondernemers en coaches kritisch over je eigen strategie kunt praten. BusinessBoost daagt je concreet uit je business plan aan te scherpen en geeft concrete adviezen.

Dit is het derde artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.

Advertisement