Veel huishoudens in Nederland hebben een Senseo-koffiezetapparaat of een
luxere variant daarvan, de Nespresso. Daar komt bij dat Nederlanders veel
koffie drinken. Dit alles maakt Nederland interessant, zei een woordvoerder
van Starbucks. Toch heeft het concern geen plannen om de pads in ons land te
introduceren. De zegsvrouw sluit echter niet uit dat ze op een gegeven
moment wel in de supermarkten komen te liggen.

Nederland en Starbucks hebben überhaupt een moeilijke verhouding. De
koffieketen opende pas in juni zijn eerste vestiging in ons land, achter de
douane op de luchthaven Schiphol. Er komen mogelijk meer cafés bij, maar dit
jaar in ieder geval niet.

Het is voor het eerst dat de Amerikaanse koffieketen in de supermarkten zijn
eigen koffie gaat verkopen voor thuisgebruik.Starbucks werkt hierbij samen
met het voedingsmiddelenconcern Kraft, zo maakten de twee bedrijven dinsdag
bekend. Kraft heeft een koffieautomaat in de winkels liggen, genaamd
Tassimo. Het apparaat valt te vergelijken met de Nespresso-systemen in
Europa. Het kan gewone koffie zetten, maar ook cappuccino en espresso.

Van de Tassimo zijn sinds de introductie in 2004 in zeven landen meer
twee miljoen exemplaren verkocht. Hij is verkrijgbaar in onder meer
Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Door koffiepads te verkopen, hoopt Starbucks meer klanten aan zich te binden.
Amerikanen blijken minder vaak filialen van de koffieketen te bezoeken. In
het derde kwartaal kwamen er in de VS slechts één procent meer mensen op
bezoek in de winkels. Amerikanen drinken daarentegen steeds meer koffie
thuis.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl