Dat meldde de Amerikaanse vereniging voor detailhandelaren NRF (National
Retail Federation). Het onderzoek van de NRF dempte het enthousiasme van
andere onderzoeksorganisaties die eerder sterke consumentenbestedingen
hadden gemeld op ‘Black Friday’.
De vrijdag na de Amerikaanse nationale feestdag Thanksgiving wordt ‘zwart’
genoemd omdat veel winkeliers vroeger dan definitief uit de rode cijfers
kwamen.
Black Friday is traditioneel de opening van het winkelseizoen voor de
feestdagen. Dit jaar probeerden winkeliers klanten te lokken met
spectaculaire aanbiedingen en ruime openingstijden.
Dat lukte volgens de NRF tot op zekere hoogte. De afgelopen dagen gingen 147
miljoen mensen shoppen, bijna 5 procent meer dan vorig jaar. Maar de omzet
van winkeliers lag in deze periode 3,5 procent lager.
De Amerikaanse consument gaf in de afgelopen vier dagen gemiddeld 347 dollar
per persoon uit, aldus de NRF. Mannen trokken het meest hun portemonnee. Hun
uitgaven kwamen uit op ruim 393 dollar per persoon, bij vrouwen was dat 304
dollar. Het meeste geld ging naar kleding.
De cijfers van de NRF staken negatief af tegen die van onderzoeksorganisatie
ShopperTrak, die zaterdag meldde dat de omzet op Black Friday 8,3 procent
hoger lag dan vorig jaar. De totale omzet bedroeg dit jaar 10,3 miljard
dollar, aldus ShopperTrak.
Beleggers kijken met argusogen naar de kooplust van de Amerikanen.
Consumentenbestedingen zorgden er de afgelopen maandag nog voor dat de
Amerikaanse economie goed bleef draaien. Bedrijven hebben het moeilijk door
de problemen op de Amerikaanse huizenmarkt, die een kredietcrisis
veroorzaakten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl