Meer dan veertig campers heeft Tele Atlas in Europa en de Verenigde Staten op
de weg. Werknemers, veelal studenten, brengen daarmee met geavanceerde
apparatuur de wegen in kaart. Een kostbare zaak. Tele Atlas heeft in zijn
23-jarige geschiedenis nog nooit een jaarwinst geboekt.
Toch heeft Tomtom nu 2,9 miljard euro over voor het bedrijf uit Den Bosch. Dit
komt neer op 30 euro per aandeel.
In juli bood Tomtom nog 21,25 euro per aandeel. Het Amsterdamse bedrijf bleek
daarmee echter het paard voor de wagen te hebben gespannen. Nokia deed
vervolgens een bod van 8,1 miljard dollar op Navteq, waarna Tomtoms grootste
rivaal Garmin het gevoel kreeg dat het niet kon achterblijven. Garmin bracht
vorige week een bod uit van 24,50 euro, ofwel 2,3 miljard euro, op Tele
Atlas.
En dat allemaal uit vrees eenzaam achter te blijven in de
navigatie-industrie.
Konden voorheen bedrijven als Tomtom en Garmin de makers van digitale kaarten
tegen elkaar uitspelen, nu lijken Tele Atlas en Navteq de beste wapens in
huis te hebben. Zij profiteren daarbij van het feit dat zij de markt voor
kaartinformatie nagenoeg geheel beheersen. Het Rotterdamse AND produceert
ook digitale kaarten, maar die kunnen qua nauwkeurigheid niet tippen aan die
van Tele Atlas en Navteq.
Toch valt er op de kwaliteit van de kaarten nog voldoende af te dingen.
Verhalen over mensen die de weg kwijtraken, ondanks de aanwezigheid van een
navigatiekastje in de auto, zijn er legio. Dit komt vooral door de lange
duur tussen de productie van de kaarten en de levering van het
navigatiesysteem aan de automobilist. Daar zit wel een jaar tussen.
Tomtom verwacht de kwaliteit van de kaarten te kunnen verbeteren door dichter
op het vuur te zitten. Kopen dus, dat Tele Atlas, is daarbij de gedachte.
Ook Garmin is deze mening nu toegedaan, al is het wel vreemd dat het
daarvoor Tele Atlas uitkoos. Het Amerikaanse concern deed tot dusver de
meeste zaken met Navteq. Tele Atlas heeft nu juist Tomtom als belangrijkste
klant. Nokia had echter Navteq te duur gemaakt voor Garmin.
De vraag is nu wie de diepste zakken heeft. De Nederlanders hadden eind
september meer dan 700 miljoen euro in kas, de Amerikanen hadden toen ruim 1
miljard dollar. Omgerekend ontlopen Tomtom en Garmin elkaar niet veel.
Garmin kan echter gemakkelijker een beroep doen op financiering met een
aandelenemissie. Bij Tomtom moeten daarvoor vier grootaandeelhouders, onder
wie topman Harold Goddijn en zijn vrouw, toestemming geven. Zij hebben
gezamenlijk nu nog een meerderheidsbelang in Tomtom. Met de uitgifte van
nieuwe aandelen zouden zij de controle verliezen. Of zij zouden met een
claimemissie fors moeten investeren in hun bedrijf.
Een voordeel voor Tomtom is dat het zich verzekerd weet van steun een
groep aandeelhouders van Tele Atlas. Daaronder bevindt zich ook de
investeringsmaatschappij International Asset Management, die al geruime tijd
een groot belang heeft in Tele Atlas. Tomtom weet zich daarmee verzekerd van
een aandelenkapitaal van ruim 28 procent. Garmin, dat aandelen Tele Atlas op
de beurs heeft gekocht, komt volgens de meest recente melding bij de
beurswaakhond AFM niet verder dan 5 procent.
Is daarmee de tweestrijd beslist? Nee, Garmin kan natuurlijk de andere
aandeelhouders verleiden met een hoger bod, ook al tast Tomtom nu diep in de
buidel. De komst van een derde partij is echter ook niet geheel ondenkbaar.
Google zou een optie kunnen zijn. Het internetbedrijf neemt al kaarten af
van Tele Atlas en is nu druk bezig om zijn strategie voor mobiel internet
vorm te geven. Navigatiekaarten zouden daar ook prima bij passen.
Eén ding is duidelijk: het draait nu niet zozeer meer om de navigatiekastjes,
maar om de informatie op de schermpjes. Tegen een hoge prijs.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl