AAC Capital, voorheen een investeringsvehikel van ABN Amro en nu een
zelfstandig bedrijf met 1,7 miljard euro in beheer, vindt Lucas Bols een "mooi
bedrijf" dat "de tijd moet krijgen om te groeien". De
investeerder is dan ook niet in gesprek met eventuele kopers, bevestigde
managing partner Marc Staal.

Tijd om te rijpen
Dit alles terwijl AAC Capital zich juist richt op het kopen van bedrijven, om
die later met winst door te verkopen. Maar voor Bols, een van oorsprong
Nederlands bedrijf dat sinds 1575 bestaat, lijkt Staal meer tijd te willen
nemen.

Het investeringsfonds stapte in april 2006 in bij Bols. Het financierde een
management buy-out van de distilleerder door Huub van Doorne, die destijds
het Bols-merk leidde onder de vleugels van eigenaar Rémy Cointreau. Het
Franse bedrijf wilde af van Bols omdat het niet meer in de strategie paste.

Nu steunt AAC Capital met volle overtuiging de door Van Doorne ingezette
strategie, aldus Paul Hugenholtz, senior partner van de investeerder.

"Wij stapten in Bols omdat wij geloven in wat Huub van Doorne wil met dit
bedrijf", stelt Hugenholtz, die ook aangaf dat AAC Capital als
investeerder "niet iedere dag op de stoep staat" bij Van Doorne om
te zien hoe alles verloopt.

"Er zijn sommige private equity-fondsen die dat wel doen. Die mee gaan
kijken over de schouder van een directeur en die bij wijze van spreken ieder
emailtje eerst willen zien voordat het de deur uit gaat. Zo werkt het bij
ons niet", aldus Hugenholtz.

Succes
Volgens Van Doorne werpt de strategie van Bols, die erg decentraal is,
inmiddels zijn vruchten af. Het bedrijf noemt zichzelf de marktleider op het
gebied van cocktail-likeuren, en wil vooral grote sier maken met Bols
Genever.

Dat is een jenever gebaseerd op een recept uit 1820. Het Nederlandse goedje
was toen erg populair als basisalcohol voor likeuren, en wordt tegenwoordig
opnieuw geintroduceerd in het duurdere cocktail-segment van de
internationale horcea. In de VS kost een fles Genever van 1 liter 44,45
dollar.

Met de reeks cocktail-likeuren is Bols in veel landen inderdaad marktleider.
In landen als Argentinië is er bijna geen club of groot café te vinden waar
geen Bols-flessen achter de bar staan.

Volgens Van Doorne heeft Bols ooit zelfs overwogen om het hoofdkantoor te
verplaatsen naar Argentinië vanwege de sterke positie van het merk daar.

Groei
Maar hoewel een exit met dikke winst voorlopig dus niet aan de orde is,
bestaat AAC Capital niet uit een verzameling Moeder Theresa's. Tot er
uiteindelijk een exit komt, dient Bols-directeur Van Doorne omzetgroei te
realiseren.

Volgens Van Doorne groeit de likeurenmarkt met gemiddeld 3 procent per jaar.
Het doel is om per jaar een hogere groei te realiseren, van "om en
nabij de vijf procent". Tot nu toe lukt het Bols om aan die eis te
voldoen, al wilden noch Van Doorne, noch AAC Capital zeggen hoeveel winst er
wordt gemaakt.

Bols draait een omzet van tussen de 95-100 miljoen euro per jaar, met 35 man
personeel en verspreid over 110 landen.

Managing partner Staal gaf met zoveel woorden toe dat het momenteel niet
makkelijk is om bedrijven te verkopen. Veel bedrijven en investeringsfondsen
hebben grote moeite met het lenen van geld. Volgens door AAC beschikbaar
gestelde documenten is er sinds april 2008 geen bedrijf meer verkocht.

Daarnaast zit Bols zelf nog met een langlopende, achtergestelde lening van 50
miljoen euro, die Rémy Cointreau verstrekte toen AAC Capital overnam.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl