Volgens ingewijden heeft The Onion, één van de populairste satirische nieuwssites van de VS, een adviseur in de arm genomen om mogelijke verkoop van de site te bekijken.

Dat meldt Bloomberg. Steve Hannah, directeur van The Onion, bevestigde de stap in een e-mail aan zijn personeel. “We hebben de afgelopen maanden vervolggesprekken gehad met vele partijen”, schreef Hannah.

Net op tijd gestopt met print

The Onion werd in 1988 opgericht door studenten aan de Universiteit van Wisconsin. Tegenwoordig is de publicatie alleen online te vinden, met een aantal websites en YouTube-kanalen. Vorig jaar stopte The Onion met zijn papieren editie.

Net op het goede moment ging het bedrijf zich concentreren op online: op het moment namelijk dat adverteerders hetzelfde deden. Ook breidde het bedrijf al een paar jaar geleden uit in online video. “We deden niets geniaals, we zagen het gewoon aankomen”, zei Hannah daarover vorig jaar in een interview.

Goede content goud waard

En dat op een moment dat goede ‘content’ goud waard is, signaleert Quartz. Sites met een originele kijk op nieuws en comedy doen het goed. Zo haalde Vice Media, bekend van websites en blad, in september 500 miljoen dollar op met de verkoop van 10 procent van de aandelen.

Een andere comedysite denkt na over eenzelfde stap als The Onion: Funny or Die, mede-opgericht door Will Ferrell. De site heeft ook een adviseur ingehuurd om verkoopsopties te bekijken.

Breng die geldkoffer naar mijn bureau

Directeur Dick Glover stuurde zijn medewerkers ook een memo. "We zijn NIET bezig om Funny or Die te verkopen, maar we vonden het raadzaam een paar experts aan te trekken om ons te helpen de situatie te evalueren. Als iemand van jullie ondertussen per ongeluk een koffer met geld krijgt, breng 'm dan onmiddellijk naar mijn kantoor."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl