Europees Commissaris Antonio Tajani (Verkeer) heeft dat donderdag
bekendgemaakt. De Indonesische autoriteiten hadden sterk aangedrongen om de
nationale maatschappij weer toe te laten.
Zelfs een gepland staatsbezoek van de Indonesische president aan
Nederland staat daarom niet vast. De president wil alleen met een toestel
van Garuda naar Nederland komen.
Wel besloot de Europese Commissie om de Iraanse maatschappij Mahan Airlines
weer toe te laten tot de EU. Inspecties in Iran tonen aan dat de toestellen
weer veilig zijn. Mahan vloog tot de herfst dagelijks vanaf het Duitse
vliegveld Düsseldorf naar Teheran.
Tegelijk dreigt Brussel met een vliegverbod voor Yemenia Airways als
die niet snel verbeteringen uitvoert. Deze nationale maatschappij van Jemen
vliegt nu vanuit Londen, Parijs, Frankfurt, Rome en andere steden.
De maatschappijen Gabon Airlines en Afrijet uit Gabon krijgen voortaan bij
elke vlucht een inspectie, wegens twijfels over de veiligheid. Gabon
Airlines vliegt onder andere vanaf Parijs. Andere maatschappijen uit Gabon
zijn niet meer welkom.
De zwarte lijst, die inmiddels tien kantjes lang is, bevat alle
maatschappijen uit Indonesië, Equatoriaal Guinea, Kirgizië, Liberia, Sierra
Leone, Swaziland, Gabon en Congo. Daarnaast staan er ook acht individuele
luchtvaartmaatschappijen op.
De Europese zwarte lijst wordt minstens elke drie maanden bijgewerkt. Brussel
gebruikt hiervoor informatie van de nationale controleurs van vliegtuigen.
De lijst is enkele jaren geleden in de plaats gekomen van de nationale
vliegverboden. Reden was dat een maatschappij met een vliegverbod soms
doodleuk ging landen op een vliegveld net over de grens in een ander land.
De lijst is te zien op de website http://ec.europa.eu/transport/air-ban/.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl