Garmin lanceerde een serie zogenoemde Nüvifones als tegenwicht tegen de gratis navigatie van Google en Nokia, die in 2009 begonnen met gratis navigatie op hun mobieltjes. De telefoons van Garmin worden gemaakt in samenwerking met het Taiwanese Asustek.
Volgens financieel bestuurder Kevin Rauckman is het bedrijf bereid uit de smartphone-activiteiten te stappen als er de komende tijd geen successen behaald worden. ,,We moeten de komende kwartalen de beslissing nemen of we verder investeren of ons terugtrekken”, aldus de bestuurder.
TomTom
Terwijl Garmin de smartphone-spelers bestrijdt met een eigen telefoon, koos TomTom ervoor om in te zetten op een bedrijfsmodel gericht op andere inkomsten dan alleen navigatiekastjes.
Rauckman gaf verder aan dat de navigatiecompetitie op de smartphones voor wat inflatie zorgt bij de verkoop van traditionele navigatiekastjes, de PND’s. De PND-verkoop behaalde topniveaus in 2008, maar zakte de afgelopen tijd in. De topman denkt dat de PND-markt de komende jaren met zo’n 5 procent per jaar zal krimpen.
Hij gaf aan dat hij de komende jaren, net als het afgelopen kwartaal, verwacht dat marktaandeel te blijven winnen ten opzichte van kleinere spelers in Noord-Amerika en Europa.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl