Het zogenoemde ‘Serious Gaming’, met educatieve games en simulaties op de
computer, wordt al jaren gebruikt door organisaties en bedrijven om
vaardigheden te trainen of te meten. Vliegtuigsimulatie is misschien wel het
bekendste voorbeeld. En de methode wordt nu dus ook door de advocatuur
opgepakt.
Computerspel The Game is ontwikkeld door het bedrijf Ranj Serious Game in
samenwerking met advocatenkantoor Houthoff Buruma. Het is gericht op het
testen van kennis, vaardigheden, inzicht en gedrag. Houthoff Buruma zet The
Game in bij de werving en selectie van advocaten. Om te ervaren hoe dit
gedaan wordt loop ik vrijdag 11 juni mee met 25 rechtenstudenten die het
spel spelen in het Amsterdamse pand van Houthoff Buruma. Hopend zich zo in
de kijker te spelen bij het advocatenkantoor.
Sollicitatiebrief
Volstond vroeger de klassieke sollicitatiebrief, tegenwoordig moet een
werkzoekende over veel meer beschikken dan de basiskennis. Net afgestudeerde
studenten lieten voorheen in een CV of door middel van gladde borrelpraatjes
zien dat ze wat extra’s boden dan een bul. Maar in de voorselectie is er nu
een nieuwe methode bijgekomen. Serious Gaming zal het verschil maken.
Althans, dat stelt Houthoff Buruma.
Volgens het advocatenkantoor is meer vereist dan kennis, ambitie en werklust. "People
skills is hét tegenwoordig", zegt Jaap Bosman, hoofd marketing bij
Houthoff Buruma, nog voordat de spelsessie begint. "Vaardigheden voor
een succesvolle interactie met cliënten en betrokkenen zijn van
doorslaggevende waarde geworden. Daarom is The Game vooral gericht op
probleemoplossende vaardigheden, wereldwijsheid, creativiteit, empathie en
samenwerkingsvermogen", aldus Bosman, die niets kwijt wil over de
kosten van het computerspel.
Trailer en proloog
De verzamelde studenten uit verschillende steden laten zich in keurig
(mantel)pak van hun beste kant zien. De aanwezigen krijgen in eerste
instantie een rondleiding en spreken met wat advocaten. Het lijkt een
‘gewone’ flirtdag met de toekomstige advocaatstagiaires, totdat de trailer
ingezet wordt.
Die ziet er goed uit, inclusief 'bioscoopstem' en coming soon-aftiteling.
We kijken naar de Nederlandse eigenaren van een familiebedrijf. Ding Hong,
een Chinese zakenman, is zeer geïnteresseerd in een overname. En de Chinees
heeft Houthoff Buruma ingeschakeld voor deze overnameklus.
Na de trailer volgt een proloog waarin de virtuele secretaresse Rebecca de
eerste informatie geeft. "Everybody has his own interest" en "Read
between the lines", zegt ze in het filmpje. De toon is gezet. Na de
video krijgen we te horen dat het belangrijk is om van te voren een
strategie af te spreken en de rollen te verdelen.
Begin van spel
De studenten worden verdeeld in groepen van vijf. Waarna ieder team naar een
ruimte vertrekt waarin twee computers staan en een papieren dossier op tafel
ligt. Freek, de enige jongen in onze groep, voelt zich direct thuis en maakt
gebruik van de minibar om iedereen op een glaasje te trakteren. Na wat
geklets over de studie en het spel mogen wij beginnen. Tachtig minuten
krijgen wij om een voorstel voor de overname op te stellen.
We maken ons op voor de komende tachtig minuten. Ik opper een rolverdeling te
maken. Inge loopt richting het papieren dossier. Freek besluit achter de
computer met data plaats te nemen. De rest schaart zich achter de
gigantische computer. Al snel besluit Inge te stoppen met doornemen van het
dossier, omdat het 'Chinees' zou zijn. Lappen Chinese tekst vind ze terug in
het dossier. Evelien bladert er ook nog eventjes doorheen en komt tot
dezelfde conclusie. Freek kan zijn ogen niet van het grote scherm afhouden
en laat zich afleiden van zijn eigen computer. We besluiten gaandeweg wel
een strategie te bedenken.
Terug naar de opdracht
De tijd tikt door en we schieten weinig op. Op een gegeven moment komt een
‘Houthoffer’ binnen om ons te zeggen dat we het bord kunnen gebruiken, zoals
een ander groepje ook deed. Zo houden we de informatie centraal en
overzichtelijk. De medewerker wijst ons ook op de papieren documenten waarin
wel degelijk belangrijke (Nederlandstalige) informatie staat en brengt ons
met aanwijzingen terug naar de kern van de opdracht. We waren te veel in de
bijzaken verstrikt geraakt...
Even later is de tijd om. Het gemis van een strategie en rolverdeling zorgde
voor een moeizame samenwerking. Bijzaken van hoofdzaken onderscheiden, onder
tijdsdruk presteren en goed samenwerken is heel belangrijk, maar lukte
helaas niet in mijn groepje. Enig inzicht in de belangen van de cliënt en
betrokkenen was er wel, maar helaas was dit niet voldoende om op tijd een
volledig voorstel van overname op te stellen. We hebben in ieder geval een
dappere poging gedaan.
Voorkomen van 'voorkennis'
Het spel zit intelligent in elkaar, en door de verscheidenheid is er ruimte
voor ieder type deelnemer. Of je nu een creatieveling of een leider bent, je
kunt op jouw manier opvallen. Als de recruiters tijdens het spel betrokken
blijven dan is er zeker wat te zeggen voor deze manier van solliciteren.
Je krijgt door The Game een goede eerste indruk van de studenten die
binnenkomen. Het probleem is wel dat studenten slim genoeg zijn om elkaar in
te lichten over het spel. Vermoedelijk is een variëteit binnen eenzelfde
case niet voldoende om 'voorkennis' te voorkomen.
Hoofd marketing Bosman maakt zich daar geen zorgen over. "The Game is
geen officiële assessment-tool. We gebruiken het om studenten te laten
kennismaken met de praktijk van Houthoff Buruma. Tegelijkertijd geeft het
spel ons de gelegenheid een indruk te krijgen welke studenten geschikt
zouden kunnen zijn om bij ons te komen werken. En die functie vervult The
Game uitstekend, weten we inmiddels."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl