Friet verkoopt altijd. Helemaal als het goede, biologische friet is. Met die gedachte begon Roderick Heijning (26) tweeënhalf jaar geleden rond te rijden met zijn Frietfiets. Langzaam maar zeker breidt hij zijn friet-imperium uit.

Hoe ziet een Frietfiets eruit? “De Frietfiets is een authentieke bakfiets van waaruit wij dagverse biologische friet verkopen door heel Nederland. Er zit een hele professionele keuken in, op maat gemaakt naar ons ontwerp. Er zit een frituurpan in met grote capaciteit. Uit één fiets halen we 240 frietjes in een uur.”

Wat is er authentiek aan dan? “Honderd jaar geleden vervoerden mensen alles in zulke bakfietsen. Onze eerste fiets heb ik samen met mijn schoonvader gebouwd op een zeventig jaar oud Gazelle-frame dat we eerst hebben laten zandstralen.”

De frietfietsen staan nu op festivals, markten, evenementen, feesten en bruiloften. Mobiele eettentjes, ‘foodtrucks’, zijn sowieso helemaal in, waarschijnlijk dankzij de grote toename van festivals in Nederland. “Maar er is maar één frietfiets”, zegt Heijning.

Frietfiets als franchise

Sinds hij begon met friet bakken in augustus 2012 is hij zijn bedrijf langzaam maar zeker aan het uitbouwen. “Ik ben in mijn eentje begonnen tijdens mijn studie. Na mijn studie heb ik nog een jaar gewerkt. Toen ging ik samenwerken met Siem van Bruggen en besloten we fulltime ermee bezig te gaan. We hebben nu drie fietsen, waarvan één gerund wordt door een franchisenemer.”

Die franchisenemer, in Deventer, is de eerste stap in een groter plan. “Ons doel is altijd geweest om tientallen fietsen in Nederland neer te zetten. En ik heb steeds in mijn hoofd gehad dat de tiende fiets in New York moet komen. En dan liefst ook gelijk een frietwinkel.”

Dat het ‘maar’ om fietsen gaat, maakt het voor franchisenemers een stuk beter behapbaar, meent Heijning. “Als je als ondernemer een zaak wil franchisen, dan moet je aardig wat investeren. Een fiets is laagdrempeliger. Je hebt relatief weinig kosten en op heel veel locaties kun je zomaar staan. Omdat we klein zijn, hebben we maar weinig ruimte nodig.”

Lees ook op Business Insider

Duurzaam werken

Nog een reden voor het opzetten van een franchise, is dat Heijning graag duurzaam wil werken. “We worden door het hele land geboekt. Dat betekent dat we vaak met een fiets achter in het busje op weg moeten. Als er veel franchisenemers bijkomen, dan heeft elke fiets zijn eigen rayon, waar diegene dan zelf overal heen kan fietsen.”

Duurzaam is een belangrijk onderdeel van het concept. De frietbakkers bakken de biologische aardappelen (met schil) met biologische zonnebloemolie. De mayonaise en zout zijn biologisch en de vorkjes en servetten zijn van gerecycled materiaal. Van het gebruikte frituurvet wordt zelfs biodiesel gemaakt, waar het busje van het bedrijf, DAPP bio food, weer op rijdt.

Eigen winkel in Utrecht

De volgende uitbreiding van het imperium is nabij: op 15 augustus openen Heijning en Van Bruggen een heuse ‘frietwinkel’ in het centrum van Utrecht. Het assortiment is eenvoudig: friet (normaal en groot), zelfgemaakte seizoensalade, kroketten in drie smaken (rundvlees, garnaal en kaas), sap en biobier.

De prijzen zijn vergelijkbaar met een reguliere snackbar. Een normale friet kost 2,50 euro, een grote portie 3,00 euro en voor de saus betaal je 0,50 euro.

De heren zijn nu zelf de winkel aan het verbouwen. Het plaatsen van de op maat gemaakte keuken laten ze doen. Bij het weghalen van de inbouwmuurtjes van de vorige huurder, een galerie, ontdekten ze witte tegeltjes van een slager die er ooit zat. Die laten ze nu mooi zitten.

Anders dan een snackbar

Maar waarom toch die winkel? Het lijkt niet bepaald een gat in de markt; er zijn toch overal al friettenten? “Dat zijn snackbars. Wij worden een frietwinkel. Ik denk wél dat het een gat in de markt is! Waar kun je nou echt verse friet krijgen? In Rotterdam, Amsterdam en Haarlem heb je al wel biologische frietzaken, maar in Utrecht nog niet.”

“Wij snijden de aardappelen met schil en al in een handsnijder tot frieten. Dat gaan we hier aan het raam doen, dus mensen zien dat”, zegt Heijning. “Als je naar reguliere snackbar gaat, komt de friet uit de diepvries. Mensen zullen naar ons toekomen voor de smaak, omdat het er totaal anders uitziet dan een snackbar, de kwaliteit, het biologische, het ambacht, de sfeer, de werknemers. Dat worden niet de cliché types in de snackbar, met alle respect, maar jonge mensen die je iets kunnen vertellen over wat je eet.”

Stap naar het buitenland

Een investeerder uit Utrecht financiert de Frietwinkel. Roderick Heijning verwacht die lening snel terug te betalen. “Normaal betaal je een investering terug in vier tot vijf jaar, maar wij willen dat sneller doen, binnen twee jaar. Een gezond bedrijf moet schuldenvrij zijn, vinden we.”

De volgende fase wordt een stap naar het buitenland. Hij is al een keer naar België geweest voor een verjaardagsfeest en op 1 september staat de Frietfiets op een driedaags evenement in Antwerpen, Barrio Cantina. “We nemen dan de fiets mee en een paar honderd kilo aardappelen. Een hele logistieke uitdaging, maar dat zijn we wel gewend.”

Waar kunnen we nog meer friet vers van de fiets eten komende tijd? “We staan elke maand in Amsterdam bij de Westergasfabriek, op de NeighbourFood Market, elke zaterdag in Deventer op de markt, elke maand in Arnhem in het Sonsbeekpark, vrijdags in Utrecht. En straks dus zeven dagen per week op de Vinkenburgstraat 10 in Utrecht.”

Lees ook

‘t Gat in de Markt: smeerbare marsepein in een potje

Ondernemen naast je studie: zo doe je dat

‘t Gat in de Markt: barbecueën in een varende jacuzzi

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl