Het Friese softwarebedrijf AppMachine krijgt een investering van 15,2 miljoen dollar, omgerekend ruim 13 miljoen euro. Het beursgenoteerde Endurance International Group verwerft in ruil daarvoor een belang van 40 procent in het jonge bedrijf uit Heerenveen.

Dat maakte AppMachine maandagavond bekend.

Met de software van de Nederlandse startup kunnen mkb’ers zonder programmeerkennis eigen apps als lego-blokken in elkaar zetten. Die wordt aangeboden in de downloadwinkels van Apple’s iOS, Google’s Android en Microsoft’s Windows Phone.

Omdat een programmeur inhuren niet meer nodig is, kunnen ondernemers flink besparen op de kosten voor een mobiele applicatie. Het goedkoopste pakket bij AppMachine kost 468 euro per jaar.

Volgens het bedrijf hebben al meer dan 150.000 gebruikers in 140 landen een app gebouwd met de software. Dat is inclusief de mensen die de software gratis proberen op de website van AppMachine.

Pas als een app gepubliceerd wordt, verdient het Friese bedrijf geld. Operationeel directeur Fleur van der Laan liet vorige maand aan het Financieele Dagblad weten dat er een "paar duizend" betalende klanten zijn.

Webapps van AppMachine

Met Endurance krijgt AppMachine een partner die zich eveneens richt op het midden- en kleinbedrijf. Het Amerikaanse bedrijf biedt via zo'n zestig afzonderlijke merknamen de mogelijkheid om een website te 'hosten'. Maar die website moeten ondernemers zelf in elkaar sleutelen, en daar is technische kennis voor nodig. De software van AppMachine kan hierbij een brug slaan.

Daarnaast zijn de nieuwe webapps, waaraan het Friese bedrijf momenteel aan werkt, interessant voor Endurance. Daarmee is van een standaard website een mobiele versie te maken die geschikt is voor smartphones en tablets. Webapps zien eruit als apps die specifiek gemaakt zijn voor bijvoorbeeld iOS of Android, met dit verschil dat ze via alle browsers te openen zijn.

Benaderd via LinkedIn

"De Amerikanen vielen voor onze eenvoud; we werken niet met allerlei buttons, programmeerregels en procedures", zegt oprichter Siebrand Dijkstra tegenover De Telegraaf. Aanvankelijk werd AppMachine genegeerd in de Verenigde Staten, maar toen het bedrijf een jaar geleden een kantoor in San Francisco opende, ging het snel.

Dijkstra werd zes maanden geleden benaderd via LinkedIn door Endurance, dat gelijk aangaf het Friese bedrijf te willen kopen. Zover is het nog niet. Dijkstra blijft nog zeker vier jaar aan als topman. Daarna heeft Endurance de mogelijkheid om AppMachine helemaal in te lijven.

AppMachine, dat in 2011 werd opgericht, is het derde bedrijf van Dijkstra. Hij stond eerder aan de wieg van de softwarebedrijven QNT en Schoolmaster, die hij in respectievelijk 2000 en 2009 verkocht.

Grotere markt aanboren

Met Endurance als partner kan AppMachine een grotere markt aanboren. Het Amerikaanse hostingbedrijf heeft 4 miljoen klanten wereldwijd en is sinds 2013 genoteerd aan de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Endurance behaalde vorig jaar een omzet van 652 miljoen dollar en heeft meer dan 2500 werknemers in dienst.

AppMachine wil de ruim 13 miljoen euro gebruiken om internationaal te groeien. Daarbij kan het meeliften op het klantennetwerk van Endurance, dat onder meer actief is in Brazilië, Groot-Brittannië, India en China.

Om die nieuwe markten te bedienen, wil Dijkstra meer technisch talent aantrekken. Nu werken er nog 18 programmeurs voor AppMachine, dat aantal wordt de komende tijd sterk uitgebreid. Een vertrek uit Heerenveen, dat is echter niet aan de orde. "Ik zie geen reden om uit Friesland Valley te vertrekken", zegt Dijkstra in De Telegraaf. "We worden inderdaad steeds meer een Amerikaans bedrijf, maar de ontwikkeling blijft in Nederland."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl