De Franse overheid krijgt meer stemrecht bij luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Een motie om de uitbreiding van het stemrecht tegen te houden werd donderdag bij de aandeelhoudersvergadering van het concern verworpen.
Een van de agendapunten bij de vergadering was een verdubbeling van het stemrecht van aandeelhouders die hun stukken langer dan twee jaar vasthouden. Sinds vorig jaar geldt in Frankrijk de regel dat het stemrecht van die aandelen wordt verdubbeld, tenzij een meerderheid van de aandeelhouders dat niet ziet zitten.
De Franse overheid wilde graag dat dit voorstel werd aangenomen, omdat zij als trouwe aandeelhouder haar greep op het luchtvaartbedrijf daarmee verder kan versterken.
Aandelen kopen voor meer invloed
In dit kader werd eerder deze maand gemeld dat de Franse overheid haar economisch belang in Air France-KLM wilde uitbreiden van 15,9 procent tot circa 17,6 procent. Met de aankoop van ruim 5 miljoen aandelen, wilde Parijs meer invloed vergaren in de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.
Aandeelhouders van Air France-KLM stemden donderdag ook in met de herbenoeming van bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac voor een periode van vier jaar.
Onlangs werd al bekend dat president-commissaris Hans Smits van KLM volgend jaar vicevoorzitter wordt van de raad van bestuur van moederbedrijf Air France-KLM. Hij neemt die toezichthoudende functie over van voormalig KLM-directeur Peter Hartman, die wel aanblijft als regulier bestuurslid.
Renault-topman verschalkt
In april voerde Frankrijk een soortgelijke actie uit bij Renault. Zonder topman Carlos Ghosn vooraf te informeren, trok minister van Financiën Emmanuel Macron 1,2 miljard euro uit om het Franse staatsaandeel op te trekken naar bijna 20 procent. Dat was genoeg om een voorstel dat Ghosn had voorbereid om het dubbele stemrecht niet toe te passen, te torpederen.
De actie werd gezien als een ernstige aantasting van het gezag van Ghosn binnen Renault, dat een partnerschap heeft met het Japanse Nissan. Volgens ingewijden wilde Frankrijk voorkomen dat Ghosn fabrieksbanen zou overhevelen naar de Japanse tak.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl