• Een topbestuurder van de Amerikaanse autoproducent Ford heeft op Twitter een aanval geopend op de “volledig zelfrijdende” software van Tesla.
  • Mike Levine noemde de software van Tesla “vaporware.”
  • Ford wil met de elektrische Mustang Mach-E de concurrentie aangaan met Tesla.

Een topbestuurder van de Amerikaanse autoproducent Ford heeft op Twitter een aanval geopend op de software voor “volledig zelfrijdende” auto’s van Tesla, die momenteel in een bèta-stadium verkeert.

Mike Levine, communicatiemanager in Noord-Amerika bij Ford, noemde de software van Tesla “vaporware” – een verwijzing naar technologie die wordt aangekondigd maar nooit wordt verwezenlijkt.

“Geef die aanbetalingen van 10.000 dollar voor volledig zelfrijdend terug”, maande hij Tesla op Twitter. “Klanten van Mach-E rijden weg met een auto. Klanten van Tesla rijden weg met vaporware.”

Levine verwees naar een recent artikel van Associated Press, waarin de de nieuwe elektrische auto van Ford, de Mustang Mach-E, wordt vergeleken met de Model Y van Tesla.

De bestuurder van Ford reageerde met zijn commentaar op een tweet over dealers die aanvullende premies zouden berekenen voor de Mustang Mach-E.

"Klanten van Mach-E die een dealer zien die een hogere prijs berekent, kunnen contact met mij opnemen", schreef Levin. "Ik zal hen helpen een andere dealer te vinden. Veel succes met contact opnemen met Tesla om je FSD te krijgen", aldus Levin, verwijzend naar de afkorting voor "Full Self-Driving Capability."

Uit recente gegevens blijkt dat de Mustang Mach-E van Ford al negatieve gevolgen heeft voor de verkoop van Tesla in de Verenigde Staten. In februari is het aandeel van Tesla op de Amerikaanse markt voor elektrische auto's gedaald tot 69 procent ten opzichte van 81 procent vorig jaar, wegens belangstelling voor de Mach-E, aldus een rapport van zakenbank Morgan Stanley.

Ford overweegt ook om in autonome auto's te stappen. De autoproducent kondigde in maart aan dat het nieuwe Active Driver Assist programma voor de Mustang Mach-E later dit jaar beschikbaar zou zijn voor een activeringspremie van 600 dollar.

Die software maakt het mogelijk om te rijden zonder handen aan het stuur en zou een autonomie hebben van niveau 2, vergelijkbaar met de huidige zelfrijdende capaciteiten van Tesla. Autonomie op niveau 2 houdt in dat het voertuig voortdurend menselijke aandacht vereist.

Het is niet de eerste keer dat Tesla kritiek krijgt op zelfrijdende software

Nadat de beta-software van Tesla uitkwam, verklaarde de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration: "Geen enkel voertuig dat vandaag de dag te koop is, is in staat om zichzelf te besturen."

Kort nadat de software beschikbaar werd, verschenen diverse video's op Youtube waarop te zien was dat de software van Tesla verkeerslichten en de middenberm over het hoofd zag.

Tesla lanceerde de software afgelopen oktober in de beta-versie en biedt deze sindsdien aan als optie voor 10.000 dollar extra. Het bedrijf is van plan deze zomer een meer geavanceerde versie op de markt te brengen, als een dienst waar klanten zich op kunnen abonneren.

De zelfrijdende software van Tesla is erop gericht dat auto's zichzelf kunnen parkeren, van rijstrook kunnen veranderen, stopborden kunnen waarnemen en potentiële obstakels kunnen ontwijken.

De plannen van Tesla voor software die autonoom rijden deels mogelijk maakt, hebben een strategische waarde, omdat ze kunnen helpen bij de concurrentie met de Mach-E van Ford, nu de twee autoproducenten het tegen elkaar opnemen.

De Ford Mustang Mach-E komt naar verwachting vanaf april ook op de Nederlandse markt. De vanafprijs ligt waarschijnlijk op iets meer dan 58.000 euro. Dit model geldt als een concurrent van de Tesla Model 3.

LEES OOK: Deze 37 elektrische auto’s komen in 2021 op de markt: zoveel actieradius krijg je voor je geld