Niet de Chinese automakers, maar de Europeanen, Koreanen en Japanners domineren de snelgroeiende Chinese automarkt.

De totale markt voor personenauto’s in China is met 17,93 miljoen verkochte exemplaren in 2013 inmiddels fors groter dan de Europese markt. Ter vergelijking: in Europa werden er afgelopen jaar 11,85 miljoen auto’s verkocht.

Geen wonder dat Amerikaanse, Europese en Japanse autofabrikanten massaal inzetten op de Chinese markt. Want die is niet alleen groot, hij groeit ook nog eens hard; in 2013 met 16 procent.

Het lijkt buitenlandse merken goed te lukken om China te veroveren. Opvallend is de dominantie van Volkswagen. Het Duitse merk is met bijna 2,4 miljoen verkochte auto’s met afstand het grootste automerk van China, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IHS.

Opvallend is dat de Chinese merken het in eigen land niet zo heel goed doen. Het grootste Chinese automerk, Great Wall, vinden we pas terug op plaats 9 in de merken top tien van IHS Automotive. BYD moet het doen met een elfde plaats, Chery Motor staat op plaats 13 en Dongfeng op 14.

Dat betekent overigens niet dat de automobielsector in het land in de kinderschoenen staat. Veel van de buitenlandse automerken maken speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde modellen die ook daar worden gebouwd. Naar het succesnummers van Volkswagen in China, de VW Lavida, zul je in een Nederlandse showroom vergeefs zoeken. De auto wordt speciaal voor de Chinese markt in Shanghai in elkaar gezet.

De populairste auto in China is echter een bekende: het is de ook in Nederland populair Ford Focus. Ford sleet 403.460 Focussen in China.

Het succes van de Ford Focus (+ 36,2 procent) en de Volkswagen (Lavida + 51,6 procent), is overigens niet zuiver de verdienste van de twee merken zelf. De Japanse automerken, Toyota, Nissan en Honda, hadden last van het anti-Japanse sentiment in China dat hevig oplaaide na ruzies over rotseilandjes in de Oost-Chinese Zee.  Ze verkochten nog wel meer auto’s maar verloren marktaandeel.

Chinese markt blijft groeien

Ondanks de lichte hapering in de economische groei van China verwachten de consultants bij IHS Automotive dat de Chinese markt fors blijft groeien. Met name de Japanse merken zullen alles op alles zetten om het verloren marktaandeel terug te winnen.

Lees ook

Topjaar verkoop hybride auto’s, maar 2014 wordt minder

China ziet autoverkoop stijgen, Indiase markt krimpt opnieuw

Nederland voert Europese ranglijst autoverkopen december 2013 aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl