De nettowinst kwam uit op 1,5 miljoen euro, tegen 4,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat was 3 miljoen euro, ruim twee keer minder dan in 2011. De omzet was met 170,6 iets lager dan vorig jaar, maar op autonome basis was er sprake van een groei met 1,3 procent.

Financieel topman Ronald Merckx zei in een toelichting op de cijfers aan het ANP niet precies aan te kunnen geven welk deel van de kosten eenmalig is en welk een meer permanent karakter heeft. Wessanen is bezig te investeren in zijn merken en divisies, aldus Merckx, en dat is een proces dat enige tijd kan duren. ,,De kost gaat voor de baat uit”. Het bedrijf is onder meer in verscheidene takken bezig met de marketing uit te breiden, wat gepaard gaat met kosten.

HFS

De takken Grocery – dat natuurproducten levert aan supermarkten, de diepvriestak Frozen en de Amerikaanse drankendivisie ABC lieten een omzetstijging zien. ABC was ook de enige tak die de operationele winst licht zag stijgen.

In de tak HFS, waaronder onder meer natuurwinkels vallen, daalde de omzet. Wessanen liet weten maatregelen te nemen om de prestaties van de divisie te verbeteren. Welke maatregelen dat zijn verschilt van land tot land, liet Merckx weten. In Nederland is er een ,,refresh” aan de gang in de Natuurwinkels en mikt Wessanen nog steeds op een uitbreiding van de GooodyFoods-winkels. Die uitbreiding gaat overigens langzamer dan verwacht, zei Merckx. ,,Maar de pijplijn met nieuwe lokaties is nog steeds goed gevuld”.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl