In de laatste maanden van 2008 nam de vraag al sterk af. Dat blijkt uit
cijfers die het bedrijf dinsdag heeft gedeponeerd bij de Kamer van
Koophandel.
Daling zal doorzetten
Het aantal registraties van zware trucks in de Europese Unie daalde vorig
jaar met 2 procent tot 330.000. Door de sinds september snel verslechterde
marktomstandigheden rekent DAF erop dat er dit jaar tussen de 200.000 en
240.000 van dit soort vrachtwagens worden geregistreerd. Een nog lager
aantal wordt niet uitgesloten.
Groei marktaandeel verwacht
DAF had vorig jaar een marktaandeel van 14,1 procent in dit segment, tegen
13,9 procent in 2007. Ondanks de verwachte krimp van de markt rekent DAF
voor dit jaar en de komende jaren op een verdere groei van het marktaandeel.
DAF profiteerde volgens directeur Aad Goudriaan in de eerste drie kwartalen
vorig jaar nog van een sterke vraag in met name 2007 en begin 2008. Het
bedrijf leverde ruim 64.000 trucks af.
Orderstroom opgedroogd
In de resterende maanden van 2008 droogde de orderstroom grotendeels op en
daalde het aantal orders met bijna driekwart. DAF kreeg opdracht voor ruim
25.000 trucks in vergelijking met 98.657 vrachtauto’s in 2007.
DAF zegt vroegtijdig op de verslechterde omstandigheden te hebben gereageerd,
onder meer door werktijdverkorting in te voeren en daarmee samenhangend de
productie flink terug te dringen. Aan het einde van de
werktijdverkortingsperiode, begin juli, zal het bedrijf 170 banen die niet
direct bij de productie betrokken zijn, schrappen. Volgens vakbonden staan
er nog eens vierhonderd banen bij productieafdelingen op de tocht.
Nettowinst gestegen
Vooral dankzij de "uitstekende'' eerste negen maanden steeg de nettowinst van
DAF vorig jaar met 10 procent tot 502 miljoen euro. De omzet nam met 5
procent toe tot 4,85 miljard euro. DAF, onderdeel van het Amerikaanse
Paccar, gaf geen winstprognose voor dit jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl