Het Amerikaanse bedrijf wil sinds kort dat abonnementen voor apps die door
Apple worden ondersteund, via de eigen onlinewinkel aan de man worden
gebracht. Daarmee krijgt Apple waardevolle klantgegevens in bezit. Ook
ontvangt de onderneming op die manier een belangrijk deel van de omzet uit
de verkoop van apps.
Uitgever Pearson, eigenaar van Financial Times, en Apple onderhandelden al
maanden over de kwestie, maar kwamen niet tot een compromis.
NRC
Het is niet voor het eerst dat Apple kwaad bloed zet bij uitgevers. Het
bedrijf weigerde afgelopen januari een update van een NRC-applicatie voor de
iPad, omdat NRC Handelsblad en nrc.next combinatie-abonnementen aanbieden
waaraan de uitvinder van de iPad niets verdiende.
Apple lanceerde eerder dit jaar een eigen abonnementenservice voor digitale
kranten, tijdschriften, muziek en video, maar heeft hiervoor tot dusver
weinig steun gekregen van de grote uitgevers.
Wel FT op de iPad
Overigens is de FT wel goed te verkrijgen voor iPad-bezitters. De krant heeft
een apparte web-app gebouwd
van de nieuwe ontwikkelde html-5 taal waarmee websites kunnen worden gebouwd
met dezelfde eigenschappen en hetzelfde uiterlijk als een iPad-app.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl