Het hof in Den Haag bepaalde dinsdag dat de fijnstoftaks in strijd is met de
Europese regelgeving. In hoger beroep wonnen de brancheorganisaties Bovag en
RAI Vereniging dinsdag alsnog de zaak tegen de overheid. Eerder werd de
staat in het gelijk gesteld.

In april dit jaar werd de fijntaks ingevoerd, een belasting op nieuwe
dieselauto’s die vanaf 1 april werden ingevoerd. De hoogte van de belasting
was afhankelijk van de hoeveelheid fijnstof die de auto produceert. Het
ministerie heeft nu vier weken de tijd gekregen om de wet te schrappen of te
veranderen.

De emmissienorm voor voertuigen in de Europese Unie, de Euro 5, gaat volgend
jaar september van kracht. Volgens de rechter liep Nederland op de zaken
vooruit, waarop de autoindustrie niet te tijd heeft zich aan de nieuwe
regels aan te passen, eveens opgenomen de Europese maatregel.

Vanaf september 2009 is voor nieuwe dieselauto’s een roetfilter verplicht.
Bestaande voertuigen moeten hoeven hier pas in 2011 aan te voldoen.

Toch zijn er al een hoop voertuigen, waar deze fijnstoftaks over is betaald,
verkocht. Zowel Bovag als Rai Vereniging legt de verantwoordelijkheid bij
het ministerie. Wel zeg Bovag dat eventuele cassatie een principe

Een woordvoerder van Financiën laat hierop weten dat ze nog moeten bestuderen
hoe ze deze zaken willen aanpakken en dat juristen zich hierover moeten
buigen. De woordvoerder denkt niet dat er sprake zal zijn van betalingen met
terugwerkende kracht ongedaan of vergoed gemaakt kunnen worden.

Auto’s met een diesemotor die bijna geen fijnstof uitstootten kregen een 900
euro. Voor iedere milligram fijnstof die per kilometer werd uitgestoten werd
200 euro geheven. Dus als er meer dan 5 mg/km fijnstof werd uitgestoten
moest er bijbetaald worden.

De keerzijde van de uitspraak is dat diegene die zeer weinig fijnstof
uitstoten (minder dan 5 mg per kilometer) ook niet meer in aanmerking komen
voor een bonus.

De belasting geldt in ieder geval nog de komende vier weken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl