De fietsen van Batavus en Gazelle komen mogelijk onder één dak. Batavus-eigenaar Accel Group ontving dinsdag een overnamebod van handelsbedrijf Pon, egenaar van Gazelle.

Pon is voornamelijk bekend als belangrijke importeur en verkoper van auto’s. Daarnaast bezit de onderneming, die ook actief is in onder meer de scheepvaart en de energievoorziening, een aantal bekende fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo.

Door de overname zou volgens de onderneming het grootste fietsenbedrijf ter wereld ontstaan. Pon is met tien fietsenmerken actief in onder meer Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China en Australië. In totaal verwacht de onderneming dit jaar zo’n 800.000 fietsen te verkopen, voor ongeveer 700 miljoen euro.

Fietsengigant in Nederland?

Vooral voor de Nederlandse markt is de vraag of er geen problemen ontstaan op mededingingsgebied, als Accell en Pon onder één dak komen. Dat moet beoordeeld worden door kartelwaakhond ACM.

“Dit is zeker een belangrijk punt van aandacht. We zijn aan het uitzoeken het zit met marktconcentratie”, geeft topman René Takens van Accell aan in een reactie tegenover Business Insider.

Takens kon desgevraagd niet zeggen wat het gezamenlijke marktaandeel van Accell en Pon in Nederland zou zijn.

Uit cijfers van RAI Vereniging blijkt dat de totale verkoop van nieuwe fietsen aan consumenten afgelopen jaar op 937 miljoen euro lag – er werden 928.000 fietsten verkocht.

Accell meldt in het jaarverslag over 2016 dat Nederland goed was voor 21 procent van de totale omzet van 1,05 miljard euro, dus pakweg 220 miljoen euro. Dat zou overeenkomen met een marktaandeel van 23 procent.

De woordvoerder van Pon gaf tegen finanzen.nl geen details over het marktaandeel van Pon: “Mededinging wordt hoe dan ook een onderwerp, zeker op de Nederlandse markt. Dat zal zeker een belangrijk aandachtsgebied worden. Als je merken als Gazelle, Union, Batavus en Sparta bij elkaar gaat zetten, is het logisch dat daar vragen over worden gesteld.”

Accell: groei van e-bikes

Accell haalde vorig jaar voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro en wil die in de komende vijf jaar opvoeren naar 1,5 miljard euro. Om die sterke groei te bewerkstelligen richt het bedrijf zich vooral op duurdere modellen, zoals elektrische fietsen en ‘connected bikes’.

Pon biedt 32,72 euro per aandeel Accell, in contanten. Dat is bijna een kwart meer dan de slotkoers van Accell op maandag. Op basis van het totaal aantal uitstaande aandelen komt de overnameprijs overeen met ongeveer 846 miljoen euro.

Beide bedrijven voeren verkennende gesprekken, waarvan de uitkomsten volgens Accell nog niet vaststaan. Het bestuur en de commissarissen van het fietsenbedrijf bestuderen het bod en houden daarbij naar eigen zeggen rekening met alle belanghebbenden bij het bedrijf.

LEES OOK: Pon wil ongevraagd de fietsenfabrikant achter Sparta, Batavus en Koga kopen – om het grootste fietsenbedrijf ter wereld te worden