Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
1:46

Fatbikes en ‘VanMoof-achtigen’ rijden veel te hard in Amsterdam, zo concludeert de hoofdstedelijke afdeling van de Fietsersbond na 2.000 metingen in de stad. Bij ongevallen zijn volgens de bond opvallend vaak hardrijdende e-bikers betrokken.

Om de snelheidsduivels aan te pakken, pleit de bond voor een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op het fietspad, zo schrijft Het Parool. Dat is 3 kilometer sneller dan de gemiddelde ‘gewone’ fietser.

Elektrische fietsen mogen nu worden ondersteund tot 25 kilometer per uur. Bij hogere snelheid moet dat geheel met spierkracht gebeuren. Normaal gesproken houden de meest fietsers dat niet lang vol, maar met opgevoerde e-bikes is er in principe geen limiet aan hoe lang er flink hard doorgefietst kan worden. Volgens de bond haalt de notoire e-biker op zijn opgevoerde fiets regelmatig een snelheid van 30 kilometer per uur.

Uit de metingen blijkt dat de te snelle elektrische fietsen vrijwel allemaal zijn begrensd op 30 tot 32 kilometer per uur. De Amsterdamse Fietsersbond vond zelfs een klein aantal dat de 37 kilometer per uur aantikte.

In Amsterdam is de hoge snelheid extra zorgwekkend, omdat veel fietspaden er smaller zijn dan de normen voorschrijven. Dat maakt inhalen gevaarlijk.

Grote snelheidsverschillen waren enkele jaren geleden daarom de belangrijkste reden om scooters te verplaatsen naar de rijweg, zo schrijft Het Parool. De krant ziet nu dat opgevoerde e-bikes de rol van de snorfietsen op het fietspad hebben ingenomen.

Meer over e-bikes? Check dan ook deze stukken eens: