Waarom een deelneming in een commercieel bedrijf?

“Wij investeren in deelnemingen als we daarmee iets kunnen bereiken voor de
Amsterdammers. De gemeente is ook aandeelhouder in het GVB en de Nuon. Soms
heeft een bedrijf een duwtje nodig. En Fabchannel doet iets wat wij van
publiek belang vinden.”

Wat is dan het belang van Fabchannel voor Amsterdam?

“Het maakt culturele evenementen voor een groot publiek toegankelijk.
Vergelijk het met de taak van de publieke omroep. Fabchannel zendt concerten
uit waarvan wij het belangrijk vinden dat ze een groot publiek bereiken. Om
dat te kunnen doen, hebben ze geld nodig. En ik zie het als een
marketinginstrument. Citymarketing in het buitenland. Dit is er op cultureel
gebied te zien en te horen in Amsterdam.”

Je zou ook gewoon subsidie kunnen geven.

“Dat kan en dat heeft het ministerie van OC en W ook gedaan. Maar voor ons is
het nu ook een investering. Als Fabchannel een groot succes wordt en ons
geld is niet meer nodig voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf, dan
stappen we eruit. Net als met onze andere deelnemingen hopen wij dat onze
investering rendeert.”

Fabchannel wil het geld gebruiken om in Amerika en Duitsland concerten te
filmen en om te kijken hoe ze met advertenties en betaalde downloads geld
kunnen gaan verdienen. Wat heeft dat met Amsterdam te maken?

“Door in het buitenland actief te worden, kan het bedrijf verder innoveren. En
de kennis en de techniek van Fabchannel kunnen wij weer inzetten voor het
project Cultureplayer dat bijvoorbeeld voorstellingen van Carré, de
Stadsschouwburg en het Concertgebouw op internet gaat uitzenden. Dat hebben
we zo geregeld.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl