Vraag van een lezer: ‘Ik heb onlangs een LCD-televisie aangeschaft. De verkoper zei dat ik het beste extra garantie kon nemen, maar ik hoorde laatst van iemand dat je dat juist niet moet doen. Dus ik heb het maar gelaten. Verstandig?’
De praktijk laat zien dat veel elektronicawinkels bereid zijn om de garantietermijn van het aangekochte product te verlengen, als daar extra voor wordt betaald.
Maar of je daar als consument daadwerkelijk wat aan hebt, is de vraag. Dat blijkt overigens ook uit het meest recente jaarverslag van de toezichthouder Consumentenautoriteit, die daar onderzoek naar heeft verricht.
Bonus
De klant wordt echter (vrijwel) nooit verteld dat de verkoper vaak een bonus ontvangt voor de omzet die hierdoor wordt binnengehaald. Ook wordt de klant niet verteld dat zo’n extra garantie vaak geen of nauwelijks toegevoegde waarde voor de koper heeft.
Nieuwe wet
Om dit tegen te gaan is per 15 oktober 2008 is de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (WOH) in werking getreden. Met deze wet wordt getracht de consument (nog) beter te beschermen tegen onrechtmatigheden bij de aankoop van bijvoorbeeld elektronicaproducten.
Voor de volledige beantwoording van jouw vraag is het verder van belang om vast te stellen dat het hier juridisch gezien gaat om een consumentenkoop. Dat is een koopovereenkomst die is gesloten tussen een particuliere koper (de consument) en iemand die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (de professionele verkoper). Bij een consumentenkoop mag niet ten nadele van de koper worden afgeweken van de regels die de wet geeft voor koopovereenkomsten; dwingend recht noemen we dat.
Een van de hoofdregels is dat het gekochte product aan de koopovereenkomst moet beantwoorden. We noemen dat de conformiteitseis. Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen: dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
- dat het product wordt hersteld of vervangen;
- dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt, of;
- dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Je hebt dus als consument dus sowieso al behoorlijk wat rechten. Het is voor een verkoper op zich mogelijk om bovenop die rechten nog extra garanties te verstrekken, maar de praktijk laat zien dat de aangeboden “bijkoopgarantie” vaak helemaal niet extra is, maar slechts een recht dat je al hebt.
Garanties van de verkoper kunnen de rechten van jou als consument bovendien niet beperken (dwingend recht!). De verkoper is ook wettelijk verplicht om dat aan je te melden.
Verdiep je dus van tevoren goed in de vraag of het überhaupt wel zin heeft om geld uit te geven voor aangeboden “extra garantie”. Regelmatig is dat niet het geval. En ook zonder garantie is de verkoper verplicht je een deugdelijk product te leveren. Een bijkoopgarantie die je het recht geeft om na bijvoorbeeld 10 jaar je kapotte TV kosteloos te laten vervangen, biedt wel iets extra’s. Maar ja, die zul je in de praktijk niet al te snel krijgen aangeboden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl