De in opspraak geraakte Chinese vastgoedgigant Evergrande richt zijn pijlen nu op de automarkt. Op woensdag rolde het eerste elektrische voertuig van het bedrijf van de assemblagelijn.

De Hengchi 5, een volledig elektrische compacte SUV, werd 12 dagen eerder dan gepland voltooid. Het is een mijlpaal voor de Evergrande New Energy Vehicle Group (NEV), zegt het bedrijf op zijn Weibo-account. Het bedrijf plaatste ook een video van de productielijn in zijn fabriek in Tianjin, in het noorden van China.

De elektrische autotak van de in geldnood verkerende China Evergrande Group schaalde vorige maand de massaproductie op, meldt persbureau Reuters. Het bedrijf gaat gebukt onder een schuldenberg van 300 miljard dollar en is volgens ratingbureaus S&P Global en Fitch Ratings in gebreke.

In oktober vorig jaar zei Hui Ka Yan, de topman van Evergrande, dat het bedrijf in de aankomende tien jaar van elektrische voertuigen zijn kernactiviteit wil maken. Dit bleek uit berichtgeving van de 21st Century Business Herald.

Evergrande introduceerde verschillende elektrische modellen, maar de Hengchi 5 is het enige model waarvan de massaproductie is gestart. Het voertuig heeft een actieradius van ongeveer 700 kilometer (435 mijl) op een volle acculading en kost minder dan 200.000 yuan (27.470 euro). Dat is ruim 100.000 yuan goedkoper dan het instapmodel van de Tesla Model 3, die in China een vanafprijs van omgerekend ongeveer 41.000 euro kent.

Evergrande wil profiteren van grote Chinese automarkt

Evergrande heeft gedurfde ambities voor zijn autotak. Het bedrijf zei in augustus 2020 dat het binnen drie tot vijf jaar "de grootste en machtigste 'New Energy Vehicle Group' in de wereld" wil worden. Later dat jaar kondigde het aan dat het tegen 2025 1 miljoen auto's per jaar zou leveren en 5 miljoen tegen 2035. 

Tesla, 's werelds waardevolste autofabrikant, leverde in 2021 ongeveer 936.000 auto's af.

Lees ook: De Tesla-fabriek in Shanghai was in 2021 goed voor de helft van de totale productie van het bedrijf – daar ligt ook een risico

De Chinese markt voor elektrische voertuigen is de grootste ter wereld en staat bekend als uiterst competitief. Er is hevige concurrentie tussen internationale spelers als Tesla en een groot aantal belangrijke merken van eigen bodem, zoals BYD, Nio, Xpeng en Li Auto.

"Als de Hengchi 5 goed verkoopt, zal het een straaltje hoop zijn voor Evergrande na maanden van inspanningen om zijn bedrijven overeind te houden", vertelt Eric Han, senior manager bij het consultancybedrijf Suolei tegen de South China Morning Post.

LEES OOK: Elektrische auto’s zijn nog te vaak ‘gadgets voor rijke lui’ en dat moet anders, volgens de Europese topman van MG