Dat maakte het bedrijf donderdag 15 juli bekend.

Kelkoo, in Nederland met Kelkoo.nl een van de grotere prijsvergelijkers, zegt
deze week te starten met een Amerikaanse site, de eerste van het bedrijf
buiten de Europese markt.

Amerikaanse internetters zullen via Kelkoo.com producten kunnen vergelijken.
De site werkt vanaf lancering samen met de online winkels van Amazon, Ebay
en Walmart. Later dit jaar zullen spullen uit deze Amerikaanse webwinkels
ook weer beschikbaar worden op de Kelkoo-sites in Europa.

Verdienen aan webwinkels
Het internetbedrijf wil graag een graantje meepikken van het totaal aan
onlineverkopen in de VS. Volgens marktonderzoeker Forrester bedroegen deze
in 2009 155 miljard dollar.

De vergelijkingssites van Kelkoo krijgen geld van webwinkels voor iedere
bezoeker die van een productvergelijking doorklikt naar een webshop. In
Nederland werkt Kelkoo onder meer samen met Bol.com, Wehkamp, Dixons en
Vodafone.

Europese fusiesite
Kelkoo is actief in tien Europese landen en wordt tegenwoordig geleid vanuit
Londen. Het bedrijf begon in 1999 in Frankrijk. Een jaar later fuseerde de
Franse site met drie Europese concurrenten: het Noorse Zoomit.com,
Dondecomprar uit Spanje en het Britse Shopgenie.

'De incompetentie van Yahoo'
De Amerikaanse internetgigant Yahoo kocht Kelkoo in 2004 voor 475 miljoen
euro. De ontwikkeling van de vergelijkingssite onder de vleugels van Yahoo
was echter teleurstellend.

Toen Yahoo vier jaar later besloot om Kelkoo van de hand te doen, kon
toenmalig Kelkoo-baas Pierre Chappaz het niet laten om het vertrek van de
Amerikanen te vieren in
zijn blog
.

In dat artikeltje noemde hij het management van Yahoo 'incompetent'. Om zijn
statement kracht bij te zetten, liet hij weten dat Kelkoo voor "minder
dan 100 miljoen euro" van eigenaar was gewisseld. Het Kelkoo-avontuur
heeft Yahoo dus zeker 375 miljoen euro gekost.

Britse eigenaar
Eind 2008 kwam de vergelijksite in handen van de in Groot-Brittannië
geregistreerde investeringsmaatschappij Jamplant. Een aantal van de
vermogende investeerders achter dit fonds zat eerder achter het Britse
uSwitch, ook een prijsvergelijkingssite, eerst voor gas en stroom, later ook
voor andere producten.

De mannen achter uSwitch verkochten hun site in 2006 voor 210 miljoen pond.
Een deel van dit geld staken zij twee jaar later dus in Kelkoo.

Lees ook:

Hoe zinvol zijn online klantenreviews?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl