- Toen de Brexit inging, maakten het Verenigd Koninkrijk en de EU speciale afspraken over onder meer elektrische auto’s.
- Het doel was om een tekort aan batterijen en elektrische auto’s in de EU tegen te gaan.
- Deze afspraken, destijds bedoeld als overgangsmaatregel, wil de Europese Commissie verlengen tot 2027.
- Lees ook: Brexit leidt tot tekort aan arbeidskrachten van 330.000 werknemers, blijkt uit studie.
Om een dreigend tekort aan batterijen en elektrische auto’s in de EU-landen tegen te gaan, stelt de Europese Commissie voor om gunstige Brexit-afspraken te verlengen tot 2027.
Zonder de verlenging stoppen anders aan het einde van dit jaar onderlinge handelsafspraken met lage importheffingen voor batterijen en elektrische voertuigen. In 2020, toen het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapte, waren die gunstige afspraken gemaakt als een overgangsmaatregel.
De uitzonderlijke verlenging van de handelsafspraken geldt wat de Europese Commissie betreft alleen voor elektrische auto’s en batterijen en niet voor andere producten. De EU-landen en het Verenigd Koninkrijk moeten zich er nu over buigen of ze dit een goed idee vinden.
Dreigend tekort aan accu’s voor elektrische auto’s in de EU
De afspraken over de herkomst en de heffing van batterijen en elektrische auto’s werden in 2020 gemaakt met de Europese ambitie in het achterhoofd om zelf meer van deze artikelen te gaan produceren. Dat hing ook samen met de groene ambities van de EU-landen. Het uitbreiden van de Europese productie is alleen niet goed gelukt door tegenslagen als Covid-19 en de Russische inval in Oekraïne.
De Europese Commissie wil voor de komende drie jaar ook 3 miljard euro opzij zetten om de batterij-fabricage in de EU te stimuleren. Het geld moet gaan naar de meest duurzame producenten.
Na de Brexit in 2020 besluit een speciale overlegraad van het Verenigd Koninkrijk en de EU over gemeenschappelijke belangen en handelsafspraken.