Met de stemming in het parlement zijn de maatregelen nu definitief. De
regeringsleiders van de Europese Unie bereikten hierover vorige week al een
akkoord.
Terugdringen CO2
Het pakket voorziet in het terugdringen van broeikasgas CO2 met 20 procent in
2020 vergeleken met 1990. De EU dwingt daarom autofabrikanten tot het maken
van zuiniger en milieuvriendelijker auto’s. Elektrische apparaten moeten
fors minder stroom verslinden: verkoop van gloeilampen wordt zelfs verboden
over enkele jaren.
Stroombedrijven en enkele andere delen van de industrie moeten tientallen
miljaren euro’s gaan betalen voor CO2-emissierechten: de verwachting is dat
de stroomprijs hierdoor fors omhoog gaat. De EU stelt ook enkele miljarden
euro’s beschikbaar voor ondergrondse opslag van CO2.
Dorette Cobey
PvdA-Europarlementslid Dorette Corbey is tevreden dat de oliemaatschappijen
bovendien 10 procent minder CO2 mogen veroorzaken per liter benzine of
diesel. Corbey, die namens het Europees Parlement de onderhandelingen over
deze richtlijn voerde, verwacht daarom meer biobrandstoffen en meer
elektrische auto’s.
De milieubeweging is maar matig tevreden. Greenpeace verwijt het Europarlement
het geen lef had om de maatregelen te verscherpen. "Het pakket maatregelen
is nog niet de helft van wat nodig is in de strijd tegen
klimaatverandering”, zei campagnedirecteur Joris den Blanken van Greenpeace.
Wereld Natuur Fonds
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) vindt de besluiten niet bepaald de revolutie die
was verwacht. Een groot deel van de CO2-maatregelen mag worden uitgevoerd in
projecten ver buiten de EU, verwijt WNF-specialist Delia Villagrasa.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl