EUclaim komt op voor de belangen van luchtvaartpassagiers wanneer ze
vertragingen hebben opgelopen en kruist vaker de degens met KLM.
Noorderhaven zei onlangs in een interview met De Telegraaf dat
"maatschappijen al jaren liegen dat ze barsten over vertragingen. De KLM
voorop".
KLM spande daarop een kort geding aan.
Alsnog compromis
Na een korte onderbreking op verzoek van de rechter kwamen de partijen tot een
compromis. Noorderhaven publiceert een rectificatie waarin hij afstand neemt
van de uitlating dat KLM zou liegen over vertragingen. KLM op zijn beurt
trekt de gevraagde dwangsom in. KLM zei in een reactie blij te zijn dat zij
hun punt hebben kunnen maken."Dit was voor ons een principiële zaak. We
laten niet zeggen dat we liegen."
Tijdens de zitting bleek dat KLM en EU-claim maandagavond urenlang tegenover
elkaar hebben gezeten in Amsterdam. Maar toen kwam er geen witte rook.
Waarom ze er toen niet uitkwamen, wilden de partijen niet zeggen.
Reactie Noorderhaven
"Ik kan goed leven met de tekst die in de rectificatie komt te staan", wilde
Noorderhaven na afloop van de zitting nog wel kwijt. "Ik sta voor de
passagiers. Dit verder uitvechten doet daar geen recht aan."
Of een opmerking van de kortgedingrechter hem had aangezet tot de oplossing,
wilde Noorderhaven niet zeggen. "Een grote speler als KLM kan u uitroken",
liet de rechter hem weten. Bij EU-claim werken zeven mensen, KLM heeft
30.000 werknemers. "U mag alles zeggen, maar is het wel handig en in het
belang van uw onderneming?"
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl