Volgens eurocommissaris Antonio Tajani (Transport) is deze verbetering voor
weggebruikers de belangrijkste vooruitgang sinds de opheffing van de
grenscontroles.

Niet aansluitend
Sinds 1990 hebben verscheidene Europese landen elektronische
tolheffingssystemen ingevoerd, maar die sluiten niet op elkaar aan. Zo
moeten voor een rit van Portugal naar Denemarken meer dan vijf apparaten op
het dashboard worden gemonteerd. Dat leidt tot kosten, rompslomp en
tijdverlies.

In het voorstel van de Europese Commissie zijn de rechten en plichten van de
tolheffende instanties, weggebruikers en EETS-aanbieders vastgelegd. Het
systeem is binnen drie jaar beschikbaar voor voertuigen van meer dan 3,5
ton. Binnen vijf jaar kunnen alle voertuigen er gebruik van maken.

Einde aan de wildgroei
"Een grote stap vooruit’" , oordelen verladersorganisatie EVO en Transport en
Logistiek Nederland (TLN). " Hiermee zal de enorme wildgroei aan apparaten
om tol te betalen aan banden worden gelegd."

EVO en TLN hopen wel dat de nieuwe techniek van de Europese Commissie
verplicht wordt. Brussel moet daarom een eindtijd bepalen van huidige
systemen, zoals de Maut in Duitsland.

EVO en TLN pleiten al jaren voor één kastje en één tolsysteem in Europa. Een
internationale trucker heeft nu al gauw vier verschillende kastjes in zijn
cabine, naast de diverse vignetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl